Kleine cijfers, grote impact: over feedback, balans en de vraag die je te weinig stelt.
Hoeveel complimenten heb jij vandaag al uitgedeeld?
De wetenschappelijke speeltuin
“Bad is stronger than good.”Of in onze woorden: negatieve ervaringen, opmerkingen of feedback wegen veel zwaarder door dan positieve. Gemiddeld zelfs vijf keer zwaarder.
- Heaphy & Losada (2004) onderzochten managementteams en zagen dat hoogpresterende teams gemiddeld 5,6 positieve uitingen gaven voor elke negatieve. Lage performantie? Die teams gaven vooral negatieve feedback.
- Zenger & Folkman vonden in duizenden 360°-beoordelingen dat medewerkers wél groeiden door kritische feedback — als ze die ook als relevant en waardevol ervaarden. Maar… bij mensen zonder grote tekortkomingen werkte positieve feedback véél sterker. Hun advies? Richtlijn rond de 5:1-ratio.
- Goller & Späth (2023) vonden dat negatieve feedback nauwelijks effect had op prestaties, terwijl positieve waardering wél effect had. En dat over verschillende culturen, leeftijden, functies.
- Yuan et al. (2022) zagen dat negatieve feedback de taakprestaties iets kon verbeteren, maar ten koste van extra-rolgedrag: minder initiatief, minder collegialiteit. Positieve feedback? Die deed het omgekeerde.
Maar de échte vraag is deze:
“Hoe ervaart de ander jouw feedback?”
Tijd voor het feedbackgesprek over feedback
- “Hoe ervaar jij de balans in de feedback die ik geef?”
- “Heb jij het gevoel dat ik voldoende benoem wat goed gaat?”
- “Zijn er momenten waarop mijn feedback eerder demotiveert dan helpt?”
En omgekeerd natuurlijk:
- “Welke feedback van mij motiveert jou?”
- “Wat heb jij nodig om bij te leren zonder in de kramp te schieten?”
Afsluiter: het gaat niet om tellen, maar om afstemmen
Bronnen en inspiratie:
Baumeister, R. F., et al. (2001). Bad is stronger than good. Review of General Psychology, 5(4), 323–370
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226
Heaphy, E. D., & Losada, M. (2004). The Role of Positivity and Connectivity in the Performance of Business Teams: A Nonlinear Dynamics Model. American Behavioral Scientist, 47(6), 740–765
Zenger, J., & Folkman, J. (2013). The Ideal Praise-to-Criticism Ratio. Harvard Business Review
Goller, M., & Späth, J. (2023). The effects of feedback on performance across contexts and demographics: a meta-analysis. [DOI / publicatie nog niet breed toegankelijk online – link volgt zodra beschikbaar]
Yuan, K. H., et al. (2022). Differential Effects of Positive and Negative Feedback on Task and Contextual Performance. International Journal of Human Resource Studies, 12(1), 45–60