A fool with a tool is still a fool

Geschreven door:

Tom Nijsmans
Kristin Adriaensen
🕒 Leestijd: 5 min

Navigation

A fool with a tool is still a fool
What happened with the coffee corner?
Jouw rol als facilitator

Meer inspiratie?

A fool with a tool is still a fool

De flipchart: ik mis ‘em elke dag. Wat een heerlijke tool is dit om je workshops en meetings mee te faciliteren. Als parking om tijdens je sessie vragen of reflecties op te noteren. Of voor de groep om de resultaten van hun brainstorm te presenteren. Belangrijk dus om een waardig online alternatief te vinden!

En met waardig bedoel ik: even efficiënt als gebruiksvriendelijk. Want niets zo ergerlijk als tijdens een sessie de helft van je tijd te moeten spenderen aan het kunnen inloggen van alle deelnemers om toegang te krijgen tot je tool. Of te moeten uitleggen hoe precies ze een post-it moeten aanmaken en op het digitaal bord kunnen kleven.

Dus niet enkel voor jou als facilitator makkelijk om mee te werken, maar ook voor je deelnemers. Een tool kies je niet omdat hij tof is en jij je digitale vaardigheden in de kijker wil zetten, maar wel omdat hij jou en de deelnemer van je sessie helpt om jullie doel te realiseren.

Zelf ben ik enorme fan van Google Jamboard, heel eenvoudig in gebruik.

Maar als je echt collaboratieve workshops moet begeleiden vind ik Mural echt top. Het leuke aan Mural is dat je er al bestaande sjablonen vindt, die je ook erg kunnen inspireren bij het zoeken naar de gepaste werkvorm voor je meeting. Zorg er wel voor dat je deze omgeving van tevoren goed inricht. De eerste keer vergat ik bijvoorbeeld om de titel en het canvas die ik erop had gezet ‘vast te zetten’. Het gevolg was dat de deelnemers hem overal heen sleepten en mijn mooie structuur was weg 🙂

Bovendien is niet iedereen is al even digitaal savvy genoeg om vlot zelf eigen post-its te gaan creëren. Voor sommigen zet je die al gewoon klaar op je bord, zodat zij ze enkel nog hoeven in te vullen.

What happened with the coffee corner?

Voordeel van het hele online meeten is dat meetings nu vaak veel efficiënter zijn. Zodra we in de virtuele kamer komen, zijn we makkelijker gefocust op wat er te bespreken is dan wanneer we fysiek samenkomen. Er wordt heel wat minder tijd besteed aan het uitwisselen van persoonlijke dingen, we onderbreken mensen minder makkelijk wanneer ze het woord nemen, …

De keerzijde van de medaille is dan natuurlijk dat we die persoonlijke, informele gesprekken ook erg missen. Niet alleen omdat we het fijn vinden (en het ook broodnodig hebben) om ons verbonden te voelen met elkaar. Maar ook omdat dit er vaak net voor zorgt dat mensen zich veilig kunnen voelen. Durven te zeggen waar het op staat. Hun ideeën op tafel leggen.

Daarom vind ik het belangrijk om in online meetings en workshops net extra aandacht te hebben voor het creëren van die connectie. Er zijn verschillende manier om dat te doen:

  • Doe een kort kennismakingsrondje dat toelaat elkaar ietsje beter te leren kennen: ik vraag aan de deelnemers om een dierbaar voorwerp te kiezen dat ze in de buurt hebben liggen en hier kort iets over te vertellen (vandaag nog kwam ik zo te weten dat er een Disney-fan in de groep zat en iemand die graag trompet speelt)
  • Zorg ervoor dat je de deelnemers bij naam kent, spreek hen persoonlijk aan en als het kan: vraag dat ze hun naam voluit schrijven bij het inloggen, zodat iedereen weet wie aan de andere kant zit

Jouw rol als facilitator

Een grote valkuil voor facilitatoren is dat ze verleid worden om tijdens de meeting of workshop mee deel te nemen aan de discussie, zelf ideeën in te brengen, kortom, erg op de inhoud gaan zitten, …

En laat net dat zijn wat je als facilitator niet mag doen. Een goeie facilitator blijft weg van de inhoud (dat is aan de deelnemers). Hij/zij focust op het proces! Concreet betekent dit dat jij als facilitator verantwoordelijk bent voor:

  • De planning
  • Time-keeping
  • De keuze van de juiste werkvorm in functie van de objectieven
  • Ervoor zorgen dat het team de objectieven van de meeting bereikt
  • Ze terug bij de les brengen wanneer ze afwijken
  • Het verhelderen van onduidelijkheden en blijven doorvragen om tot de essentie te komen
  • Regelmatig samenvatten
  • Documenteren van de output
  • Het deblokkeren van het proces als het vastloopt
  • Onderliggende groepsdynamieken vaststellen en benoemen
  • Omgaan met weerstand
  • Conflicten aanpakken

 

Werk genoeg dus! En heel wat vaardigheden die erbij komen kijken.

Denk daarom eerst even vooraf na of jij wel de geplaatste persoon bent om de meeting of workshop te faciliteren. Ben je betrokken partij en vervul je geen neutrale rol? Hebben de beslissingen die genomen zullen worden een grote impact ook op jouw werk of functioneren? Of ben je een expert in de materie? Dan zal het enorm moeilijk zijn om uit de inhoud te blijven en je er niet mee te gaan moeien. Of te gaan sturen.

Belangrijk is in de eerste plaats dat je je hiervan bewust bent. Dit zal er alvast voor zorgen dat je tijdens de begeleiding zelf kan bijsturen als je ervaart dat je te veel op de inhoud gaat.

Wat je ook kan doen is met een co-facilitator werken. Waarbij je zelf de meeting wel leidt, maar de co-facilitator inzet om bv. de oefeningen te begeleiden. Maar bij meer delicate thema’s of contexten is het soms ook gewoon aangewezen om met een externe facilitator te werken.

Zin in meer? Schrijf je dan zeker in voor één van onze gratis online demo’s.
Tot dan!

Ontdek onze events

Live workshops
13 mei 2025
Feedbackcultuur unlocked
23 september 2025
Het juiste gesprek op het juiste moment: een strategische aanpak voor HR
14 oktober 2025
Feedbackcultuur unlocked
18 november 2025
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog
Online webinars
28 april 2025
Building Cultures of Dialogue
17 juni 2025
Building Cultures of Dialogue
Tom Nijsmans
Managing Director, Keynote speaker & nieuwsgierige veelweter
Tom Nijsmans is managing director en oprichter van The Tipping Point, maar vooral een professionele twijfelaar met een obsessie voor leiderschap, psychologische veiligheid en feedbackcultuur. Hij graaft in wetenschappelijk onderzoek, haalt eruit wat écht werkt en gooit de rest vriendelijk overboord. Soms eigenwijs, altijd praktisch, en dol op het prikkelen van vastgeroeste overtuigingen. Die zoektocht vertaalt zich in scherpe blogberichten, het ontwikkelen van nieuwe inzichten en het met vuur brengen van keynotes. Verwacht inzichten die je doen denken, grinniken en misschien zelfs een beetje rebelleren.
Kristin Adriaensen
Trainer, Consultant, Coach
Maak kennis met Kristin, onze leergierige enthousiasteling met een passie voor groei! Na het runnen van haar eigen trainingsbedrijf is ze weer helemaal in haar element, waar ze leiders helpt hun vaardigheden in feedback, communicatie en mentoring aan te scherpen. Altijd klaar voor een uitdaging blijft Kristin vooroplopen door zich te verdiepen in digitale leertools zoals e-learningmodules en apps. Ze is als een levende “train-de-trainer”-app—altijd bezig met zichzelf én iedereen om haar heen te upgraden. Met Kristin kun je rekenen op een flinke dosis energie en misschien zelfs wat digitale magie!

Benieuwd naar meer?

Netflix en chill… maar dan met feedback

HOW TO

Wat maakt een leven goed?

ONDERZOEK

De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

HOW TO

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

HOW TO

Onder de ijsberg van leidinggevenden | Wat voorspelt goed leiderschapsgedrag?

HOW TO

Simulatie-acteren: een vak apart

INTERVIEW

INTERVIEW | Waarom organisaties investeren in opleidingen ‘groei- en ontwikkelgesprekken’?

INTERVIEW

Stap voor Stap naar Psychologische Veiligheid op de Werkvloer

HOW TO

Waarom een Academy van open aanbod opleidingen?

OPEN AANBOD

Psychologische veiligheid: de sleutel voor jouw teamsucces?

HOW TO

About a new year, new events… and a surprise for you!

TOOLS om het maximum te halen uit ‘online facilitaties’

Cultuur van continue feedback: feit of fictie?

Psychologische Veiligheid: Facts & myths

Opinie: waarom uw E-shaped collega de medewerker van de toekomst is?

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.