De vraag naar leiderschapsontwikkeling voor toekomstige leidinggevenden groeit duidelijk

De vraag naar leiderschapsontwikkeling voor toekomstige leidinggevenden groeit duidelijk

Navigatie

Interview met Sarah Theunis.
First things first: wat is er nu zo belangrijk aan goed leiderschap?
Wat onderscheidt een goeie leidinggevende van anderen?
Zijn dat dan wel dingen die je kan trainen?
Heel concreet dan: waar kunnen deelnemers zich aan verwachten in jullie leiderschapstrajecten?
En waarom dat nieuwe traject ‘Ben jij de leidinggevende van morgen?’ voor werknemers die nog geen leidinggevende rol hebben?
30
jan
Externe events
L&D PROEVERIJEN | STIMULEARNING 2025

De Montil
Moortelstraat 8, 1790 Affligem, België

30
jan
Externe events
L&D PROEVERIJEN | STIMULEARNING 2025
18
feb
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

18
feb
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
20
feb
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked

The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

20
feb
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked

Interview met Sarah Theunis.

In een wereld die voortdurend evolueert en verandert, is effectief leiderschap essentieel voor het succes van organisaties. Maar wat maakt zo een leidinggevende dan effectief? Welke vaardigheden en inzichten zijn nodig om in zo een rol te ‘shinen’? En misschien nog wel belangrijker, is dat wel iets voor jou?!

In dit interview met Sarah Theunis, leerarchitect bij The Tipping Point, kijken we naar de rol van een leidinggevende in organisaties van vandaag, of leiderschap iets is dat je kan trainen en heel specifiek wat de inhoud is van zowel het leiderschapstraject “leaders for today & tomorrow” en het nieuwe traject “Ben jij de leidinggevende van morgen?”, een leertraject rond leidinggeven voor (nog) niet-leidinggevenden.

First things first: wat is er nu zo belangrijk aan goed leiderschap?

Leiderschap speelt een cruciale rol in het succes van organisaties en de ontwikkeling van de werknemers. Natuurlijk is er het stuk van resultaten halen en doelen nastreven. Daar moeten we niet flauw over doen, dat is een cruciale verantwoordelijkheid van een leidinggevende. Toch is er meer, en minstens even cruciaal is de impact van een leidinggevende op mensen en cultuur in een organisatie. Goed leiderschap verhoogt de kans dat mensen zich betrokken en tevreden voelen in hun job. Vanuit een menselijk standpunt lijkt het me heel belangrijk dat een leidinggevende bijdraagt aan die werktevredenheid en betrokkenheid. Gezien de (krappe) arbeidsmarkt van vandaag en het moeilijk vinden van de juiste profielen, hebben organisaties er ook alle baat bij hun medewerkers te houden. Het klinkt als een cliché en zo een typisch citaat – People don’t quit companies, they quit bosses – toch geloof ik dat er heel wat waarheid in zit!

Wat onderscheidt een goeie leidinggevende van anderen?

Ik denk dat het vooral een combinatie van eigenschappen en vaardigheden is, die de ene leidinggevende onderscheidt van de andere. Zo zijn een duidelijke visie en richting belangrijk, weten waar je naar toe wil en dit ook kunnen delen. Anderen kunnen enthousiasmeren en motiveren om die visie ook te delen en te volgen. Daarvoor is communicatie een cruciale skill. Actief luisteren, ideeën en verwachtingen helder overbrengen en constructief in dialoog kunnen gaan, zijn cruciaal om zo ook het onderling vertrouwen op te bouwen. De wil om naast het nastreven van de organisatie doelstellingen, ook het beste uit je mensen te halen, is zeker een onderscheidende factor.

Zijn dat dan wel dingen die je kan trainen?

Absoluut! Uiteraard zijn sommige eigenschappen al meer aanwezig bij de ene als bij de andere. Toch geloof ik heel sterk in de ontwikkelbaarheid van de mensen. Uiteraard moet er daarvoor wel de zin zijn om te groeien. Je moet die skills verder wíllen ontwikkelen. Net daarom geloof ik ook in een opleiding voor toekomstig leidinggevenden. Door goed te weten wat de rol van leidinggevende juist inhoudt en waar jouw sterktes en ontwikkelpunten liggen, kan je nog sterker gaan focussen op de ontwikkeling ervan.

Heel concreet dan: waar kunnen deelnemers zich aan verwachten in jullie leiderschapstrajecten?

Voor meer ervaren leidinggevende hebben we een uitgebreid vijfdaags opleidingstraject ‘Leaders for today & tomorrow’ ontwikkeld op basis van het wetenschappelijk kader van Yukl. Die kennis hebben we gebruikt om ook toekomstig leidinggevenden te laten kennismaken met het vak leidinggeven. Het wetenschappelijk kader wordt kort meegegeven, maar we duiken snel in de praktijk.

Om het concreet en begrijpbaar te houden, gebruiken we ook hier de metafoor van de berggids. We zien wel wat gelijkenissen tussen een berggids en effectief leiderschap binnen organisaties. Een berggids moet niet alleen de weg wijzen, maar ook een team van klimmers begeleiden en ondersteunen. Tijdens het traject moedigen we deelnemers aan om na te denken over het soort gids / leidinggevende dat ze willen zijn, hoe ze hun team mee op pad kunnen nemen en hoe ze kunnen omgaan met uitdagingen en obstakels onderweg. Want die zullen er altijd zijn, laten we daar eerlijk over zijn.

Tijdens dit traject willen we deelnemers een grondig beeld geven van leiderschap en hoe het van toepassing is op organisaties van vandaag. We richten ons niet alleen op theoretische concepten, maar vertalen we meteen naar concrete en eenvoudig toepasbare modellen en handvaten en heel wat praktijk oefeningen.

Zo krijgen de deelnemers de kans hun eigen leiderschapsvaardigheden te oefenen. Naast concrete skills en technieken rond communicatie, duiken we in de theorie en praktijk van motivatie en betrokkenheid. Dit zien we als cruciale elementen om een team te leiden en doelstellingen te bereiken, zowel voor jezelf als bij anderen. Daarnaast gaan we ook heel concreet werken rond taak- en relatiegericht leiderschap, want wat houdt dat nu juist in? En hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Zoals net gezegd zal niet altijd alles vlot en vanzelfsprekend zijn. Daarom leren we ook hoe je kan omgaan met weerstand, verandering en veerkracht. Je weet wat het is, hoe je er mee kan omgaan en het met de juiste technieken en handvaten bespreekbaar kan maken in je team.

Het leuke aan de training is dat op de tweede dag alles ook echt heel concreet wordt gemaakt door te werken met een simulatieacteur. Al het geleerde kan je meteen oefenen in een veilige omgeving, waar fouten maken nog geen gevolg heeft. Vergelijk het met een flight simulator. Je kan de acteur helemaal laten reageren hoe jij het wil, en zo de situatie echt realistisch maken. Zo kan je je aanpak verder finetunen en nadien meteen in de praktijk omzetten!

En waarom dat nieuwe traject ‘Ben jij de leidinggevende van morgen?’ voor werknemers die nog geen leidinggevende rol hebben?

Uit eigen ervaring, verschillende cases in de praktijk en specifieke vragen van onze klanten, merkten we dat hier nood aan was. Voor veel werknemers lijkt een leidinggevende positie een logische volgende stap in de carrière, maar is dit wel zo? Ik geloof zelf heel sterk in alle vormen van groei, en dat dat zeker niet altijd verticaal naar een leidinggevende positie moet zijn. Wanneer je dit wel wil, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wat dit nu juist inhoudt.

Iedereen heeft voor zichzelf wel een beeld van ‘een leidinggevende functie’ en er bestaan wel duizend boeken over. Helaas bestaat er ook heel wat foute informatie rond. Op de vraag wat een leidinggevende nu echt heel concreet moet doen, blijft het vaak wat stil of volgen slechts wat vage antwoorden. Om hier antwoord op te bieden en duidelijkheid in te scheppen hebben we de tweedaagse opleiding “Ben jij de leidinggevende van morgen” ontwikkeld.

De opleiding “Ben jij de leidinggevende van morgen” heeft een dubbele insteek. Je krijgt enerzijds een goed beeld mee wat leiding geven nu precies inhoudt, anderzijds krijg je ook al heel wat praktische handvaten, tools en kennis mee om mee aan de slag te gaan.

Zo kom je voor jezelf te weten of die stap wel iets voor jou is. Anderzijds kan je ook in het traject stappen als nieuwe leidinggevende en kan je met de concrete kennis en inzichten al meteen aan de slag gaan.

“Wanneer je in een nieuwe rol als leidinggevende stapt, wordt er vaak heel veel van je verwacht. Functie-inhoudelijk kan er wat veranderen, maar er komen ook plots zo veel meer taken en verantwoordelijkheden bij. Echt tijd om te oefenen op die nieuwe skills is er dan vaak niet meer. Door al voordien in dit traject te stappen, heb je de tijd om hier ook echt mee aan de slag te gaan.

Wil je graag een klankbord of extra informatie rond leiderschapsontwikkeling?

De vraag naar leiderschapsontwikkeling voor toekomstige leidinggevenden groeit duidelijk

Interview met Sarah Theunis.

In een wereld die voortdurend evolueert en verandert, is effectief leiderschap essentieel voor het succes van organisaties. Maar wat maakt zo een leidinggevende dan effectief? Welke vaardigheden en inzichten zijn nodig om in zo een rol te ‘shinen’? En misschien nog wel belangrijker, is dat wel iets voor jou?!

In dit interview met Sarah Theunis, leerarchitect bij The Tipping Point, kijken we naar de rol van een leidinggevende in organisaties van vandaag, of leiderschap iets is dat je kan trainen en heel specifiek wat de inhoud is van zowel het leiderschapstraject “leaders for today & tomorrow” en het nieuwe traject “Ben jij de leidinggevende van morgen?”, een leertraject rond leidinggeven voor (nog) niet-leidinggevenden.

First things first: wat is er nu zo belangrijk aan goed leiderschap?

Leiderschap speelt een cruciale rol in het succes van organisaties en de ontwikkeling van de werknemers. Natuurlijk is er het stuk van resultaten halen en doelen nastreven. Daar moeten we niet flauw over doen, dat is een cruciale verantwoordelijkheid van een leidinggevende. Toch is er meer, en minstens even cruciaal is de impact van een leidinggevende op mensen en cultuur in een organisatie. Goed leiderschap verhoogt de kans dat mensen zich betrokken en tevreden voelen in hun job. Vanuit een menselijk standpunt lijkt het me heel belangrijk dat een leidinggevende bijdraagt aan die werktevredenheid en betrokkenheid. Gezien de (krappe) arbeidsmarkt van vandaag en het moeilijk vinden van de juiste profielen, hebben organisaties er ook alle baat bij hun medewerkers te houden. Het klinkt als een cliché en zo een typisch citaat – People don’t quit companies, they quit bosses – toch geloof ik dat er heel wat waarheid in zit!

Wat onderscheidt een goeie leidinggevende van anderen?

Ik denk dat het vooral een combinatie van eigenschappen en vaardigheden is, die de ene leidinggevende onderscheidt van de andere. Zo zijn een duidelijke visie en richting belangrijk, weten waar je naar toe wil en dit ook kunnen delen. Anderen kunnen enthousiasmeren en motiveren om die visie ook te delen en te volgen. Daarvoor is communicatie een cruciale skill. Actief luisteren, ideeën en verwachtingen helder overbrengen en constructief in dialoog kunnen gaan, zijn cruciaal om zo ook het onderling vertrouwen op te bouwen. De wil om naast het nastreven van de organisatie doelstellingen, ook het beste uit je mensen te halen, is zeker een onderscheidende factor.

Zijn dat dan wel dingen die je kan trainen?

Absoluut! Uiteraard zijn sommige eigenschappen al meer aanwezig bij de ene als bij de andere. Toch geloof ik heel sterk in de ontwikkelbaarheid van de mensen. Uiteraard moet er daarvoor wel de zin zijn om te groeien. Je moet die skills verder wíllen ontwikkelen. Net daarom geloof ik ook in een opleiding voor toekomstig leidinggevenden. Door goed te weten wat de rol van leidinggevende juist inhoudt en waar jouw sterktes en ontwikkelpunten liggen, kan je nog sterker gaan focussen op de ontwikkeling ervan.

Heel concreet dan: waar kunnen deelnemers zich aan verwachten in jullie leiderschapstrajecten?

Voor meer ervaren leidinggevende hebben we een uitgebreid vijfdaags opleidingstraject ‘Leaders for today & tomorrow’ ontwikkeld op basis van het wetenschappelijk kader van Yukl. Die kennis hebben we gebruikt om ook toekomstig leidinggevenden te laten kennismaken met het vak leidinggeven. Het wetenschappelijk kader wordt kort meegegeven, maar we duiken snel in de praktijk.

Om het concreet en begrijpbaar te houden, gebruiken we ook hier de metafoor van de berggids. We zien wel wat gelijkenissen tussen een berggids en effectief leiderschap binnen organisaties. Een berggids moet niet alleen de weg wijzen, maar ook een team van klimmers begeleiden en ondersteunen. Tijdens het traject moedigen we deelnemers aan om na te denken over het soort gids / leidinggevende dat ze willen zijn, hoe ze hun team mee op pad kunnen nemen en hoe ze kunnen omgaan met uitdagingen en obstakels onderweg. Want die zullen er altijd zijn, laten we daar eerlijk over zijn.

Tijdens dit traject willen we deelnemers een grondig beeld geven van leiderschap en hoe het van toepassing is op organisaties van vandaag. We richten ons niet alleen op theoretische concepten, maar vertalen we meteen naar concrete en eenvoudig toepasbare modellen en handvaten en heel wat praktijk oefeningen.

Zo krijgen de deelnemers de kans hun eigen leiderschapsvaardigheden te oefenen. Naast concrete skills en technieken rond communicatie, duiken we in de theorie en praktijk van motivatie en betrokkenheid. Dit zien we als cruciale elementen om een team te leiden en doelstellingen te bereiken, zowel voor jezelf als bij anderen. Daarnaast gaan we ook heel concreet werken rond taak- en relatiegericht leiderschap, want wat houdt dat nu juist in? En hoe vertaalt zich dat in de praktijk? Zoals net gezegd zal niet altijd alles vlot en vanzelfsprekend zijn. Daarom leren we ook hoe je kan omgaan met weerstand, verandering en veerkracht. Je weet wat het is, hoe je er mee kan omgaan en het met de juiste technieken en handvaten bespreekbaar kan maken in je team.

Het leuke aan de training is dat op de tweede dag alles ook echt heel concreet wordt gemaakt door te werken met een simulatieacteur. Al het geleerde kan je meteen oefenen in een veilige omgeving, waar fouten maken nog geen gevolg heeft. Vergelijk het met een flight simulator. Je kan de acteur helemaal laten reageren hoe jij het wil, en zo de situatie echt realistisch maken. Zo kan je je aanpak verder finetunen en nadien meteen in de praktijk omzetten!

En waarom dat nieuwe traject ‘Ben jij de leidinggevende van morgen?’ voor werknemers die nog geen leidinggevende rol hebben?

Uit eigen ervaring, verschillende cases in de praktijk en specifieke vragen van onze klanten, merkten we dat hier nood aan was. Voor veel werknemers lijkt een leidinggevende positie een logische volgende stap in de carrière, maar is dit wel zo? Ik geloof zelf heel sterk in alle vormen van groei, en dat dat zeker niet altijd verticaal naar een leidinggevende positie moet zijn. Wanneer je dit wel wil, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten wat dit nu juist inhoudt.

Iedereen heeft voor zichzelf wel een beeld van ‘een leidinggevende functie’ en er bestaan wel duizend boeken over. Helaas bestaat er ook heel wat foute informatie rond. Op de vraag wat een leidinggevende nu echt heel concreet moet doen, blijft het vaak wat stil of volgen slechts wat vage antwoorden. Om hier antwoord op te bieden en duidelijkheid in te scheppen hebben we de tweedaagse opleiding “Ben jij de leidinggevende van morgen” ontwikkeld.

De opleiding “Ben jij de leidinggevende van morgen” heeft een dubbele insteek. Je krijgt enerzijds een goed beeld mee wat leiding geven nu precies inhoudt, anderzijds krijg je ook al heel wat praktische handvaten, tools en kennis mee om mee aan de slag te gaan.

Zo kom je voor jezelf te weten of die stap wel iets voor jou is. Anderzijds kan je ook in het traject stappen als nieuwe leidinggevende en kan je met de concrete kennis en inzichten al meteen aan de slag gaan.

“Wanneer je in een nieuwe rol als leidinggevende stapt, wordt er vaak heel veel van je verwacht. Functie-inhoudelijk kan er wat veranderen, maar er komen ook plots zo veel meer taken en verantwoordelijkheden bij. Echt tijd om te oefenen op die nieuwe skills is er dan vaak niet meer. Door al voordien in dit traject te stappen, heb je de tijd om hier ook echt mee aan de slag te gaan.

Wil je graag een klankbord of extra informatie rond leiderschapsontwikkeling?

Demo's & workshops

30
jan
Externe events
L&D PROEVERIJEN | STIMULEARNING 2025

De Montil
Moortelstraat 8, 1790 Affligem, België

30
jan
Externe events
L&D PROEVERIJEN | STIMULEARNING 2025
18
feb
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

18
feb
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
20
feb
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked

The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

20
feb
Live workshop
Psychologische veiligheid unlocked
18
mrt
Live workshop
Leiderschap voor een cultuur van dialoog

The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

18
mrt
Live workshop
Leiderschap voor een cultuur van dialoog
28
apr
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

28
apr
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
13
mei
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked

The Cacao Project
Korenmarkt 23, 2800 Mechelen

13
mei
Live workshop
Feedbackcultuur unlocked
17
jun
Live webinar online
Building Cultures of Dialogue

Virtueel – via ZOOM

17
jun
Lunch & discoversessie
Building Cultures of Dialogue
Sarah Theunis
Learning Architect
Sarah is gepassioneerd door mensen en hun gedrag, zowel professioneel als daarnaast. In haar opleiding Agogische Wetenschappen verdiepte ze zich in de ontwikkeling en begeleiding van mensen, vanuit een sociaal en culturele invalshoek. Deze kennis vulde ze aan met een Master in Human Resources en zo maakte ze de link naar de ruimere bedrijfswereld. Ze starte in rekrutering en maakte al snel de overstap naar een ruimere HR consultant functie. Ze verdiepte zich in het professionele gedrag van werknemers en hoe de beste link te maken tussen de job, de organisatie en de werknemers. In deze job bouwde ze een sterke ervaring uit in het voeren van assessments, capability reviews en andere methodieken. In het kader van de verdere groei van werknemers, focust Sarah zich nu op het ontwikkelen en opleiden van medewerkers in de skills van vandaag en morgen. Als Learning Architect detecteert ze de noden van organisaties en vertaalt deze naar concrete leer- en veranderingstrajecten.
Sarah Theunis
Learning Architect
Sarah is gepassioneerd door mensen en hun gedrag, zowel professioneel als daarnaast. In haar opleiding Agogische Wetenschappen verdiepte ze zich in de ontwikkeling en begeleiding van mensen, vanuit een sociaal en culturele invalshoek. Deze kennis vulde ze aan met een Master in Human Resources en zo maakte ze de link naar de ruimere bedrijfswereld. Ze starte in rekrutering en maakte al snel de overstap naar een ruimere HR consultant functie. Ze verdiepte zich in het professionele gedrag van werknemers en hoe de beste link te maken tussen de job, de organisatie en de werknemers. In deze job bouwde ze een sterke ervaring uit in het voeren van assessments, capability reviews en andere methodieken. In het kader van de verdere groei van werknemers, focust Sarah zich nu op het ontwikkelen en opleiden van medewerkers in de skills van vandaag en morgen. Als Learning Architect detecteert ze de noden van organisaties en vertaalt deze naar concrete leer- en veranderingstrajecten.

Onze Events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

THE ACADEMY

Ontdek onze aanbod van open trainingen

[ta_custom_listing]

Onze inspirerende opleidingen in open aanbod met toptrainers en -acteurs staan in het teken van:
‘having the right conversations at the right moment’.
Met voor- en natrajecten boordevol praktische tips en tools voor directe toepassing in jouw werk, haal je het maximale uit jouw leerervaring.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

De basis voor succesvolle samenwerking en innovatie ligt in open en effectieve communicatie. Dit bereiken we door ons te richten op drie essentiële domeinen:

Zin in meer? Hop aan boord van onze nieuwsbrief voor je driemaandelijkse shot The Tipping Point-avonturen.

Meer van dit?

Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Evaluatiegesprekken: een beetje als naar de tandarts gaan?

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Feedback oriëntatie: het geheime ingrediënt voor succesvolle evaluatiegesprekken

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Hoe ontwikkel je een effectieve feedbackomgeving! 7 ‘knoppen om aan te draaien’

Feedback is essentieel binnen elke organisatie, maar vaak blijft het concept van een feedbackcultuur vaag en subjectief geïnterpreteerd. In plaats...
Wil je meer weten over feedbackcultuur?
Tom Nijsmans
HOW TO

Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...