De Uitdaging
Om hun performantie tot op elke ‘rang’ (hun jargon) te verbeteren, had NMBS beslist om functioneringsgesprekken tot op elk niveau in te voeren. De ietwat archaïsche structuur van NMBS maakt echter dat er weinig vertrouwen is om open en transparant te zijn naar elkaar. The Tipping Point werd gevraagd om hen te ondersteunen zodat deze gesprekken met voldoende vertrouwen (mindset) en voldoende competentie (gesprekstechnieken) tot een goed einde zouden gebracht worden.
6 tot 12 deelnemers
Hele dag of halve dag
Optioneel simulaties met acteur
Deze klanten deden al een beroep op ons
De Oplossing
Op basis van bovenstaande vraag heeft The Tipping Point samen met de dienst HR van NMBS verschillende leerpaden uitgetekend:
Inspiratiesessies ‘waarom feedback en aanval is op ons emotionele brein’:
korte, krachtige keynote waar zowel de leidinggevenden als de medewerkers aanwezig waren. De keynote was een co-creatie met HR NMBS. Inhoudelijk werd de keynote gedragen door The Tipping Point en op het gepaste moment intervenieerde HR met de vertaling naar hun performance management cyclus.
Opleiding feedback: mindset & gedrag – voor de leidinggevenden: 1,5 dag opleiding (A dag basis + 2 maanden later een halve dag follow-up). Dag 1 was een opleiding met acteur, dag 2 een halve dag intervisie-workshop waarop werd ingegaan op de tussentijdse opdrachten.
Workshop feedback: mindset & gedrag – voor de medewerkers: heel vaak wordt in zulke trajecten enkel aandacht gegeven aan de leidinggevenden en worden zij opgeleid in het voeren van deze gesprekken. Onze ervaring leert dat er naast ‘leiderschap’ ook zoiets bestaat als ‘volgerschap’ en dat het cruciaal is dat er ook voor de medewerkers voldoende ondersteuning wordt geboden. In dit traject werd elke medewerker een workshop van een halve dag aangeboden waar ze met hun vragen terecht konden.