Best Practices – Rewind, resilience, reconnect

Rewind, resilience, reconnect

De pandemie heeft onze levens grondig overhoop gegooid, zowel privé als professioneel. Onze verschillende rollen lopen door elkaar, we kijken nog meer op ons computerscherm en samenwerken neemt plots hele andere vormen aan. Dit alles kan grondig inbeuken op onze veerkracht en het kan er ook voor zorgen dat we ons minder betrokken voelen bij de organisatie of verbonden met elkaar.

Met deze bezorgdheid ging de Vlaamse Overheid meteen aan de slag. Ze stelden zich twee vragen: ‘Hoe blijf je vanop afstand toch op de hoogte van hoe je medewerkers zich voelen?’ en ‘Wat hebben onze medewerkers nodig om hun veerkracht te versterken en opnieuw met elkaar te connecteren?’

De uitdaging

 

Om hun medewerkers te ondersteunen in het versterken van hun veerkracht, de ‘lessons learned’ te borgen en om de onderlinge verbinding weer te versterken, wilde het departement cultuur, jeugd & media een traject aanbieden met als resultaat een actieplan op departementsniveau. Wat het extra pikant maakte, was de uitdaging om de tijdsbesteding van een classroom training (8u) op te splitsen in een traject waarin synchrone en asynchrone momenten elkaar opvolgden.

De aanpak

 

Om deze leerdoelstellingen te bereiken, ontwikkelden wij het leertraject ‘Rewind, Resilience, Reconnect’ dat ze per team doorliepen. Het traject bestond uit 3 fasen:

  • Rewind: een terugblik naar hoe de medewerkers de voorbije periode hadden ervaren met als output de ‘Lessons Learned’. (Tijdsbesteding = 2u)
  • Resilience: een online webtraining met als doel om de ‘Lessons Learned’ met elkaar te delen en de veerkracht van de medewerkers te versterken. (Tijdsbesteding = 2u)
  • Reconnect: een online workshop waarbij teams hun eigen E-magazine schrijven om opnieuw met elkaar te connecteren. Dit E-magazine bestond uit vier hoofdstukken om te aligneren over het doel, de aanpak en de inzetbaarheid van de individuele kwaliteiten. (Tijdsbesteding = 4u)

Simultaan hebben we de leidinggevenden van de verscheidene teams begeleid in het optimaliseren van psychologische veiligheid.

De impact

 

Met de E-magazines en het actieplan op departementsniveau was het fundament gelegd om te bouwen aan de onderlinge verbinding en de veerkracht. Maar wat écht voor impact heeft gezorgd was simpelweg het platform dat we doorheen de sessies hebben aangereikt om open met elkaar te delen wat er écht speelde en hoe mensen zich écht voelden. Back to the essence. Maanden na de sessies nemen teams nog steeds hun e-magazine erbij om zaken af te vinken of op te frissen.

Geïnteresseerd in hoe wij zulke trajecten opbouwen? Let’s talk!

“Uit de eindevaluatie bleek dat vooral de laatste fase van het traject als zeer positief werd ervaren door de medewerkers. De creatieve aanpak van de trainers werd gewaardeerd (“enthousiast”, “voorbereid”, “goede begeleiding”) en de deelnemers genoten van de interactiemogelijkheden via breakoutrooms in MS Teams.
Zelf geef ik nog graag mee dat TTP er is in geslaagd om in een moeilijke en onzekere (Corona)context, op maat van ons departement, een digitaal traject uit te werken waarbij welzijn en verbinding centraal stond. Onze visie werd daarin ook meegenomen.”

– TESSA STYLEMANS, HR GENERALIST, OPLEIDINGSVERANTWOORDELIJKE

 
 

Onze events

Geïnteresseerd in onze events rond veerkracht?

Geen evenementen gevonden!

SKILLS FOR TODAY AND TOMORROW

Welke soft skills winnen aan belang?

Op basis van ons onderzoek en ervaring hebben wij 4 categorieën van (soft) skills
geïdentificeerd die cruciaal zijn om performant te blijven in de toekomst?

Meet our clients

  • Graag wil ik jou en al jouw fantastische lesgevers en acteurs bedanken voor de zeer interessante en leerrijke trainingen. Het was niet altijd evident om over EQ te spreken in een wereld waar IQ nog steeds hoogtij viert. De lessen waren een eyeopener voor vele deelnemers en zullen een change proces inzetten. We waarderen jullie professionaliteit, flexibiliteit en de warme aandacht voor de deelnemers. De gedrevenheid en de passie voor jullie vak van elkeen in het team is ons bijgebleven. We kijken er naar uit om ook in de toekomst nog met jullie te kunnen samenwerken voor diverse projecten.
    Inge MausBelfius Talent Development, Leadership & Change
  • Wij zijn met The Tipping Point beginnen werken tijdens de eerste lockdown in maart 2020. Wat daar uit kwam was meteen: WAUW... TTP was 1000% klaar voor digitale training. In 2 jaar tijd hebben we iets meer dan 20 sessies met hen gedaan en onze medewerkers zijn nog steeds unaniem:
    • de kwaliteit van de inhoud
    • de sessies: interactief, spannend, kort formaat, to the point,...
    • de vaardigheden en passie van de verschillende trainers
    • En niet te vergeten: onze samenwerking met An, die veel energie steekt in sessies op maat van de behoeften en doelstellingen van Securex.
    • Wij kijken nu al uit naar de volgende projecten samen, want The Tipping Point is niet alleen een topleverancier, maar ook een echte partner!
    Christine NauwelaersTalent Specialist, Securex
  • Alleen de beste opleidingen helpen onze medewerkers echt vooruit. Daarom werkt ons team van De Academie zo graag samen met The Tipping Point. 
    Zij leggen de lat telkens opnieuw hoog. Wetenschappelijk onderbouwd, sterk inhoudelijk, goed gestructureerd. Én met de focus op de praktijk, zodat de kennis meteen kan worden toegepast.
    De trainingen worden altijd verzorgd door sympathieke en enthousiaste knappe koppen. Zodat onze cursisten altijd meteen mee zijn. Het is ook fijn dat de samenwerking zo flexibel verloopt. 
    We hebben de opleidingen al meermaals geëvalueerd en aangepast. De coronaperiode bewees nogmaals hoe uitzonderlijk hun aanpassingsvermogen is. Het finale feedbacktraject dat we nu hebben, volledig online trouwens, is er één waar we echt heel trots op zijn.
    Ook onze cursisten zijn heel enthousiast. We ontvangen alleen maar positieve reacties! Over de goede opbouw, de focus op interactie, de bruikbaarheid in hun dagdagelijkse job. 
    Ze houden ook van het vlotte tempo, de heldere uitleg en het immer sympathieke vleugje humor dat elke opleiding nóg aangenamer maakt.
    Inge, Nathalie, Lene van het Academie-teamMediahuis België
  • Bij AG werken we sinds begin 2020 samen met The Tipping Point. Waarom? Om onze medewerkers kwalitatief sterke sessies aan te bieden waar ze effectief geïnspireerd buiten lopen en weten wat ze nu anders kunnen doen in hun privé –of werkleven. De mensen achter The Tipping Point denken actief met ons mee en geven suggesties waar nodig. Hun omschakeling van klassikaal naar virtuele learning journeys heeft voor onze medewerkers het verschil gemaakt in tijden van Corona. Ze zijn gewoon goed in wat ze doen zo blijkt ook uit de vele reacties die we krijgen van onze medewerkers zoals: “The Tipping Point doet het altijd goed!” of “Iedereen zou deze sessie moeten volgen!”. Elke sessie is wetenschappelijk gestaafd, hun trainers zijn inhoudelijk en pedagogisch top en de opvolging is een enorme meerwaarde.
    Liesa MolenaersLearning advisor bij AG Insurance
  • The Tipping Point is voor ons een ‘preferred’ partner in Learning & Development omdat zij een zeer integrale aanpak voorzien met een duidelijke unieke ‘value proposition’, zijnde het breinleren. De grondige aanpak en begeleiding in het bepalen van leerdoelstellingen, steeds op maat oplossingen met  focus op transfer, alles gebaseerd op hoe ons brein leert, gegeven door uitstekende trainers.

    Kortom een zeer innovatieve aanpak die heel erg gesmaakt wordt bij onze medewerkers en managers. Daarnaast hebben zij de juiste mix van competenties in huis om in hun oplossingen verder te gaan dan de klassieke ‘classroom’ training. Hun kennis en ervaring in het digitale leren heeft ervoor gezorgd dat digitaal leren 2.0 zijn ingang gevonden heeft binnen Telenet.

    TINNE DE BACKERLearning & Talent development manager, TELENET
  • The Tipping Point heeft een andere kijk op leren en gaat net dat stapje verder om een sterke, kwalitatieve opleiding neer te zetten - met veel aandacht voor een zo optimaal mogelijke transfer naar de praktijk. We hebben hen leren als een innovatieve partner die actief meedenkt en een verfrissende aanpak biedt. Een geslaagde formule, zoals vooral ook uit de reacties van onze medewerkers blijkt: 'De opleiding werd zeer duidelijk en leuk aangebracht en zullen we goed in de praktijk kunnen gebruiken' 'De trainers waren uitstekend' 'Hopelijk krijgt elke medewerker deze opleiding!' 'Sterk onderbouwde opleiding door sterke ervaring van de trainers' 

    Wij kijken alvast uit naar de verdere samenwerking!

    JANA HINDRYCKX Learning specialist retail, DELHAIZE
Let’s talk

Vragen over ons aanbod?

    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.