Cases

ARGENTA | Feedback & motivatieklimaat

Het zinvolle gesprek op het zinvolle moment

ARGENTA profileert zich als bank- en verzekeringsgroep net iets anders en zet hun purpose “100% weerbaarheid voor onze klanten en medewerkers” steeds voorop in hun aanpak. Ze hechten veel belang aan duurzame groei en ontwikkeling, zowel voor zichzelf als organisatie als voor hun medewerkers. 

In de vertaalslag van de purpose naar de medewerkers werd recent het concept “Feedback- & Motivatieklimaat” intern gelanceerd, als vervanging van de jaarlijkse evaluatie cyclus. In het kader van deze lancering en de verdere uitrol naar en ondersteuning van hun medewerkers en leidinggevenden, werd The Tipping Point erbij gehaald als één van de vaste partners in opleiding. 

Cases

ARGENTA | Feedback & motivatieklimaat

Home » 

Formats » 

ARGENTA | Feedback & motivatieklimaat

Het zinvolle gesprek op het zinvolle moment

ARGENTA profileert zich als bank- en verzekeringsgroep net iets anders en zet hun purpose “100% weerbaarheid voor onze klanten en medewerkers” steeds voorop in hun aanpak. Ze hechten veel belang aan duurzame groei en ontwikkeling, zowel voor zichzelf als organisatie als voor hun medewerkers. 

In de vertaalslag van de purpose naar de medewerkers werd recent het concept “Feedback- & Motivatieklimaat” intern gelanceerd, als vervanging van de jaarlijkse evaluatie cyclus. In het kader van deze lancering en de verdere uitrol naar en ondersteuning van hun medewerkers en leidinggevenden, werd The Tipping Point erbij gehaald als één van de vaste partners in opleiding. 

DE UITDAGING

In dit nieuwe Feedback & Motivatieklimaat wordt sterk ingezet op de continue dialoog en de zinvolle gesprekken op het zinvolle moment. De gekende vaste jaarlijkse evaluatiemomenten en -gesprekken worden losgelaten, om plaats te maken voor zinvolle gesprekken, op het zinvolle moment. Conceptueel en op papier een sterk verhaal, maar met een groot vraagteken “hoe krijgen we onze mensen hierin mee?”. 

De focus op mensen siert Argenta als organisatie en ook in dit project konden de medewerkers  en leidinggevenden uiteraard niet achterwege blijven. Met de vraag hoe kunnen we onze leidinggevenden en medewerkers ondersteunen in deze nieuwe aanpak, gingen we in co-creatie aan de slag voor een op maat gemaakt programma voor beide doelgroepen. 

DE AANPAK

De eerste wave van opleidingen werd georganiseerd voor de leidinggevenden. De gekende evaluatiecyclus met vaste gesprekken op vaste momenten viel nu weg, met heel wat vragen en onduidelijkheden tot gevolg. Want, wat is nu juist een zinvol gesprek? En wanneer is een zinvol moment? En als je dat al weet, hoe begin je er dan aan? De focus in de opleiding voor leidinggevenden kwam te liggen op een combinatie van Psychologische Veiligheid en Motivatie. 

‘Psychologische veiligheid’ werd behandeld door een beknopte theoretische benadering van het concept, in combinatie met concrete tools en templates hoe jij als leidinggevende ervoor kan zorgen dat er een veilig klimaat heerst en medewerkers ‘durven’ spreken, een gesprek aangaan en feedback geven. In het kader van ‘Motivatie’ werd de zelf-determinatie theorie uitgelicht, voor zowel zichzelf als hun medewerkers. In de namiddag was het tijd voor de praktijk en werd samen met een simulatieacteur geoefend op het voeren van deze gesprekken rond motivatie in je team. 

Om ook de medewerkers nog verdere ondersteuning te bieden, werd in de tweede wave ook opleidingen voor hen voorzien. In deze opleiding ligt de focus vooral op ‘Motivatie’ (volgens de zelf-determinatie theorie). Onder de metafoor van de vitaminen-check kunnen deelnemers nagaan wat motivatie is, hoe het gesteld is met hun motivatie en wat ze kunnen doen om die te boosten. In de opleiding gaan ze meteen aan de slag met heel concrete checklists, gespreksstarters, vragenlijsten en templates, om met deze tools in handen hun eigen motivatie op scherp te krijgen en mee het zinvolle gesprek aan te gaan. 

DE IMPACT

Door de aanpak in co-creatie kon er op korte termijn een sterk programma neergezet worden, helemaal op maat van de klant. De co-creatie werd ook doorgetrokken naar de opleiding zelf, waar bij elke sessie een Organisatie- & Ontwikkel Coach van Argenta zelf aanwezig was. Op deze manier werd de betrokkenheid van de organisatie nogmaals bevestigd, alsook het belang ervan. 

De leidinggevenden en medewerkers werden in de opleiding geïnspireerd om ook echt tot actie over te gaan en elkaar te motiveren in het voeren van de eerste gesprekken. Beide partijen kregen nu de tools in handen en een gemeenschappelijke taal om het gesprek rond motivatie aan te gaan. 

MEET OUR CLIENTS

Om de omwenteling, want dat is het voor ons, van een eerder starre feedback- en waarderingscyclus naar een meer open feedback-en motivatieklimaat gingen we op zoek naar een opleidingspartner om dit mee te begeleiden en ondersteunen. Binnen dit klimaat zetten we sterk in op de weerbaarheid van onze medewerkers, op zinvolle gesprekken wanneer het relevant is en op motivatie en hoe je die zelf een 'boost' kan geven. Een nieuw en nog onscherp thema concreter maken, op maat van onze noden en met focus op impact, dat was we nodig hadden en laat dat nu net ook de sterkte zijn van The Tipping Point.

Samen werkten we een aanbod uit voor zowel medewerkers als voor leidinggevenden, met een focus op het creëren van impact, door middel van onder andere concrete tools en handvatten. Zowel Sarah, de Learning Architect, als de trainer Kristin waren waardevolle en kritische sparring partners in dit proces. Een piloot meer of minder? We deden wat nodig was om tot de leerinstrumenten te komen die nu nodig zijn voor onze organisatie.

Ellen Schruns
Senior Expert Leren & Ontwikkelen, Argenta Bank en Verzekeringen

DE UITDAGING

In dit nieuwe Feedback & Motivatieklimaat wordt sterk ingezet op de continue dialoog en de zinvolle gesprekken op het zinvolle moment. De gekende vaste jaarlijkse evaluatiemomenten en -gesprekken worden losgelaten, om plaats te maken voor zinvolle gesprekken, op het zinvolle moment. Conceptueel en op papier een sterk verhaal, maar met een groot vraagteken “hoe krijgen we onze mensen hierin mee?”. 

De focus op mensen siert Argenta als organisatie en ook in dit project konden de medewerkers  en leidinggevenden uiteraard niet achterwege blijven. Met de vraag hoe kunnen we onze leidinggevenden en medewerkers ondersteunen in deze nieuwe aanpak, gingen we in co-creatie aan de slag voor een op maat gemaakt programma voor beide doelgroepen. 

DE AANPAK

De eerste wave van opleidingen werd georganiseerd voor de leidinggevenden. De gekende evaluatiecyclus met vaste gesprekken op vaste momenten viel nu weg, met heel wat vragen en onduidelijkheden tot gevolg. Want, wat is nu juist een zinvol gesprek? En wanneer is een zinvol moment? En als je dat al weet, hoe begin je er dan aan? De focus in de opleiding voor leidinggevenden kwam te liggen op een combinatie van Psychologische Veiligheid en Motivatie. 

‘Psychologische veiligheid’ werd behandeld door een beknopte theoretische benadering van het concept, in combinatie met concrete tools en templates hoe jij als leidinggevende ervoor kan zorgen dat er een veilig klimaat heerst en medewerkers ‘durven’ spreken, een gesprek aangaan en feedback geven. In het kader van ‘Motivatie’ werd de zelf-determinatie theorie uitgelicht, voor zowel zichzelf als hun medewerkers. In de namiddag was het tijd voor de praktijk en werd samen met een simulatieacteur geoefend op het voeren van deze gesprekken rond motivatie in je team. 

Om ook de medewerkers nog verdere ondersteuning te bieden, werd in de tweede wave ook opleidingen voor hen voorzien. In deze opleiding ligt de focus vooral op ‘Motivatie’ (volgens de zelf-determinatie theorie). Onder de metafoor van de vitaminen-check kunnen deelnemers nagaan wat motivatie is, hoe het gesteld is met hun motivatie en wat ze kunnen doen om die te boosten. In de opleiding gaan ze meteen aan de slag met heel concrete checklists, gespreksstarters, vragenlijsten en templates, om met deze tools in handen hun eigen motivatie op scherp te krijgen en mee het zinvolle gesprek aan te gaan. 

DE IMPACT

Door de aanpak in co-creatie kon er op korte termijn een sterk programma neergezet worden, helemaal op maat van de klant. De co-creatie werd ook doorgetrokken naar de opleiding zelf, waar bij elke sessie een Organisatie- & Ontwikkel Coach van Argenta zelf aanwezig was. Op deze manier werd de betrokkenheid van de organisatie nogmaals bevestigd, alsook het belang ervan. 

De leidinggevenden en medewerkers werden in de opleiding geïnspireerd om ook echt tot actie over te gaan en elkaar te motiveren in het voeren van de eerste gesprekken. Beide partijen kregen nu de tools in handen en een gemeenschappelijke taal om het gesprek rond motivatie aan te gaan. 

Meet our client

Om de omwenteling, want dat is het voor ons, van een eerder starre feedback- en waarderingscyclus naar een meer open feedback-en motivatieklimaat gingen we op zoek naar een opleidingspartner om dit mee te begeleiden en ondersteunen. Binnen dit klimaat zetten we sterk in op de weerbaarheid van onze medewerkers, op zinvolle gesprekken wanneer het relevant is en op motivatie en hoe je die zelf een 'boost' kan geven. Een nieuw en nog onscherp thema concreter maken, op maat van onze noden en met focus op impact, dat was we nodig hadden en laat dat nu net ook de sterkte zijn van The Tipping Point.

Samen werkten we een aanbod uit voor zowel medewerkers als voor leidinggevenden, met een focus op het creëren van impact, door middel van onder andere concrete tools en handvatten. Zowel Sarah, de Learning Architect, als de trainer Kristin waren waardevolle en kritische sparring partners in dit proces. Een piloot meer of minder? We deden wat nodig was om tot de leerinstrumenten te komen die nu nodig zijn voor onze organisatie.

Ellen Schruns
Senior Expert Leren & Ontwikkelen, Argenta Bank en Verzekeringen

The Tipping Point in actie

Onze Events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Formats om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Een sterke gesprekscultuur bouw je niet met één aanpak. Om dialoog effectief te laten werken binnen organisaties, bieden wij diverse formats die aansluiten bij verschillende behoeften en situaties. Deze instrumenten helpen om vaardigheden te versterken, verandering te stimuleren en leerdoelstellingen te realiseren. Ontdek hoe onze formats bijdragen aan impact en duurzame resultaten.

To inspire
Korte, krachtige inspiratiesessies die thema’s onder de aandacht brengen en de eerste stap zetten naar bewustwording en verandering.
To train
Interactieve en wetenschappelijk onderbouwde trainingen die teams en individuen praktische tools en vaardigheden bieden voor directe impact.
To build
Maatwerktrajecten die perfect aansluiten bij de unieke dynamiek en doelstellingen van jouw organisatie.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.

LET'S TALK

Vragen over ons aanbod?