Cases

KMDA | Effectieve teamcommunicatie

Van communicatiestijlen herkennen tot teamafspraken maken: communiceren met impact binnen teams doe je zo(o)

De dierenverzorgers van Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael binnen de groep KMDA zijn heel bevlogen in hun werk. Dagelijks zetten zij zich in voor het welzijn van hun dieren en doen ze hun uiterste best om de beste verzorging te bieden. Binnen teams verschillen ze onderling soms echter van aanpak of zienswijze, en is het belangrijk om zaken rechtstreeks naar elkaar uit te spreken en “de olifant in de kamer” te benoemen. Vanuit hun sterke emotionele betrokkenheid bij hun dieren weten ze deze boodschap niet altijd op de juiste manier te brengen naar collega’s, of komt de communicatie soms verkeerd binnen bij de ander.
In het belang van zowel hun eigen welzijn op het werk als het bieden van de beste verzorging voor de dieren is effectieve communicatie binnen de teams onmisbaar. KMDA vatte daarom de koe meteen bij de horens en kwam naar The Tipping Point met de vraag om tools en handvaten aan te reiken in een hands-on workshop om de communicatie binnen deze teams te versterken.

Cases

KMDA | Effectieve teamcommunicatie

Home » 

Formats » 

KMDA | Effectieve teamcommunicatie

Van communicatiestijlen herkennen tot teamafspraken maken: communiceren met impact binnen teams doe je zo(o)

De dierenverzorgers van Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael binnen de groep KMDA zijn heel bevlogen in hun werk. Dagelijks zetten zij zich in voor het welzijn van hun dieren en doen ze hun uiterste best om de beste verzorging te bieden. Binnen teams verschillen ze onderling soms echter van aanpak of zienswijze, en is het belangrijk om zaken rechtstreeks naar elkaar uit te spreken en “de olifant in de kamer” te benoemen. Vanuit hun sterke emotionele betrokkenheid bij hun dieren weten ze deze boodschap niet altijd op de juiste manier te brengen naar collega’s, of komt de communicatie soms verkeerd binnen bij de ander.
In het belang van zowel hun eigen welzijn op het werk als het bieden van de beste verzorging voor de dieren is effectieve communicatie binnen de teams onmisbaar. KMDA vatte daarom de koe meteen bij de horens en kwam naar The Tipping Point met de vraag om tools en handvaten aan te reiken in een hands-on workshop om de communicatie binnen deze teams te versterken.

DE UITDAGING

Voor deze praktisch ingestelde doelgroep, die weinig tijd heeft en diverse achtergronden kent (variërend van landbouwers tot ingenieurs), was het voor KMDA essentieel om in een halve dag de nodige inzichten en technieken in communicatie over te brengen. Deze training moest afgestemd zijn op de specifieke uitdagingen van elk team en op een nuchtere, concreet toepasbare manier worden gebracht. Daarnaast was het belangrijk om een juiste balans te vinden tussen het creëren van een veilige context waarin teamleden zich durven openstellen naar elkaar, en het voorhouden van de confronterende spiegel in de teamdynamiek en verschillende communicatiestijlen.

DE AANPAK

We begonnen met een pilootsessie ‘Feedback en communicatie’ voor de coördinatoren (teamleads) van alle teams. Op basis van de input en feedback uit deze sessie konden we de training voor de teams verder afstemmen op de specifieke noden en context van de doelgroep.
Vervolgens doorliep elk team van dierenverzorgers in de Zoo van Antwerpen en Zoo Planckendael een halve dag sessie “Teamcommunicatie”. Tijdens deze workshop leerden ze de succesformule om een boodschap effectief over te brengen en hoe deze toe te passen binnen hun eigen werkcontext. De dierenverzorgers werden uitgedaagd om hun verantwoordelijkheid te nemen en in te zetten op de kracht en acceptatie van hun boodschap om hun doel in een gesprek te bereiken.
Ze kregen de kans om elkaars communicatiestijl te leren kennen en experimenteerden met het aanpassen van hun gespreksvoering aan elkaars communicatiebehoefte, die situatie- en contextafhankelijk is. Aan de hand van eigen cases verkregen de deelnemers inzicht in de valkuilen in hun communicatie en reikten de trainers concrete gesprekstechnieken aan om deze te vermijden. Aan het eind van de sessie kreeg elke medewerker de kans om zijn communicatiehandleiding scherp te stellen en te delen en kwam het team op basis daarvan tot concrete teamafspraken.
Ten slotte volgde er een debrief van de sessies met het hoofd van het departement van de dierenverzorgers en het HR team om samen te bekijken welke vervolgacties konden genomen worden om de verworven inzichten en de communicatiehandleiding te laten leven binnen de organisatie. Zo besprak het departementshoofd in een 1-2-1 met elke teamcoördinator op welke manier ze de handleiding zouden gebruiken in hun team, en werden de teams aangespoord om ‘best practices’ op vlak van communicatie te delen als terugkerend agendapunt op het teamoverleg.

DE IMPACT

Onder begeleiding van de trainers konden onderliggende dynamieken en valkuilen in de teamcommunicatie worden blootgelegd en openlijk worden besproken in elk team. Op basis hiervan werden er in teamverband duidelijke afspraken en spelregels gemaakt om toekomstige (conflict)situaties te vermijden.
De opleiding vormde een startpunt voor de dierenverzorgers om in gesprek te gaan met verschillende stakeholders en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het effectief overbrengen van hun boodschap om de ruis op de communicatie te minimaliseren. Er ontstond een gemeenschappelijke taal en de communicatiehandleiding bood een houvast (individueel en in team) om het topic levend te houden, ook na het leertraject.
Door de sterke mond-tot-mond reclame van enthousiaste deelnemers werden de verschillende teams op natuurlijke wijze warm gemaakt om de sessie bij te wonen en werden zelfs andere departementen binnen KMDA nieuwsgierig. Het HR team kreeg naar aanleiding van deze opleiding verschillende aanvragen van andere teams om dezelfde workshop te mogen volgen.

DE UITDAGING

Voor deze praktisch ingestelde doelgroep, die weinig tijd heeft en diverse achtergronden kent (variërend van landbouwers tot ingenieurs), was het voor KMDA essentieel om in een halve dag de nodige inzichten en technieken in communicatie over te brengen. Deze training moest afgestemd zijn op de specifieke uitdagingen van elk team en op een nuchtere, concreet toepasbare manier worden gebracht. Daarnaast was het belangrijk om een juiste balans te vinden tussen het creëren van een veilige context waarin teamleden zich durven openstellen naar elkaar, en het voorhouden van de confronterende spiegel in de teamdynamiek en verschillende communicatiestijlen.

DE AANPAK

We begonnen met een pilootsessie ‘Feedback en communicatie’ voor de coördinatoren (teamleads) van alle teams. Op basis van de input en feedback uit deze sessie konden we de training voor de teams verder afstemmen op de specifieke noden en context van de doelgroep.
Vervolgens doorliep elk team van dierenverzorgers in de Zoo van Antwerpen en Zoo Planckendael een halve dag sessie “Teamcommunicatie”. Tijdens deze workshop leerden ze de succesformule om een boodschap effectief over te brengen en hoe deze toe te passen binnen hun eigen werkcontext. De dierenverzorgers werden uitgedaagd om hun verantwoordelijkheid te nemen en in te zetten op de kracht en acceptatie van hun boodschap om hun doel in een gesprek te bereiken.
Ze kregen de kans om elkaars communicatiestijl te leren kennen en experimenteerden met het aanpassen van hun gespreksvoering aan elkaars communicatiebehoefte, die situatie- en contextafhankelijk is. Aan de hand van eigen cases verkregen de deelnemers inzicht in de valkuilen in hun communicatie en reikten de trainers concrete gesprekstechnieken aan om deze te vermijden. Aan het eind van de sessie kreeg elke medewerker de kans om zijn communicatiehandleiding scherp te stellen en te delen en kwam het team op basis daarvan tot concrete teamafspraken.
Ten slotte volgde er een debrief van de sessies met het hoofd van het departement van de dierenverzorgers en het HR team om samen te bekijken welke vervolgacties konden genomen worden om de verworven inzichten en de communicatiehandleiding te laten leven binnen de organisatie. Zo besprak het departementshoofd in een 1-2-1 met elke teamcoördinator op welke manier ze de handleiding zouden gebruiken in hun team, en werden de teams aangespoord om ‘best practices’ op vlak van communicatie te delen als terugkerend agendapunt op het teamoverleg.

DE IMPACT

Onder begeleiding van de trainers konden onderliggende dynamieken en valkuilen in de teamcommunicatie worden blootgelegd en openlijk worden besproken in elk team. Op basis hiervan werden er in teamverband duidelijke afspraken en spelregels gemaakt om toekomstige (conflict)situaties te vermijden.
De opleiding vormde een startpunt voor de dierenverzorgers om in gesprek te gaan met verschillende stakeholders en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het effectief overbrengen van hun boodschap om de ruis op de communicatie te minimaliseren. Er ontstond een gemeenschappelijke taal en de communicatiehandleiding bood een houvast (individueel en in team) om het topic levend te houden, ook na het leertraject.
Door de sterke mond-tot-mond reclame van enthousiaste deelnemers werden de verschillende teams op natuurlijke wijze warm gemaakt om de sessie bij te wonen en werden zelfs andere departementen binnen KMDA nieuwsgierig. Het HR team kreeg naar aanleiding van deze opleiding verschillende aanvragen van andere teams om dezelfde workshop te mogen volgen.

Meet our client

The Tipping Point in actie

Onze Events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Formats om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Een sterke gesprekscultuur bouw je niet met één aanpak. Om dialoog effectief te laten werken binnen organisaties, bieden wij diverse formats die aansluiten bij verschillende behoeften en situaties. Deze instrumenten helpen om vaardigheden te versterken, verandering te stimuleren en leerdoelstellingen te realiseren. Ontdek hoe onze formats bijdragen aan impact en duurzame resultaten.

To inspire
Korte, krachtige inspiratiesessies die thema’s onder de aandacht brengen en de eerste stap zetten naar bewustwording en verandering.
To train
Interactieve en wetenschappelijk onderbouwde trainingen die teams en individuen praktische tools en vaardigheden bieden voor directe impact.
To build
Maatwerktrajecten die perfect aansluiten bij de unieke dynamiek en doelstellingen van jouw organisatie.

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.

LET'S TALK

Vragen over ons aanbod?