NIKE is een internationale organisatie met als kerndoel: atleten van dienst zijn. Ze zetten zich in om de toekomst van sport vorm te geven en door middel van innovatie mensen naar een hoger niveau tillen. Dat willen ze niet enkel met hun atleten en klanten, maar ook met hun interne medewerkers en in deze case specifiek hun leidinggevende.
Met die vraag kwam NIKE bij The Tipping Point aankloppen om hun leidinggevenden de nodige ondersteuning te bieden in het aansturen van hun teams.
NIKE is een internationale organisatie met als kerndoel: atleten van dienst zijn. Ze zetten zich in om de toekomst van sport vorm te geven en door middel van innovatie mensen naar een hoger niveau tillen. Dat willen ze niet enkel met hun atleten en klanten, maar ook met hun interne medewerkers en in deze case specifiek hun leidinggevende.
Met die vraag kwam NIKE bij The Tipping Point aankloppen om hun leidinggevenden de nodige ondersteuning te bieden in het aansturen van hun teams.
De uitdaging was groot.
Door de snelle groei en het beperkt aantal opleidingsinitiatieven voor leidinggevenden in de COVID periode, snakte de doelgroep naar extra ondersteuning. Niet alleen zat de uitdaging in de hoogdringendheid én het hoge aantal leidinggevenden, ook was er helaas (en geheel terecht), geen tijd voor een uitgebreid meerdaags traject. Leidinggevenden moesten zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geïnspireerd en ondersteund worden, in een periode van maximum twee dagen.
Uitdagend genoeg voor ons om samen met NIKE aan de slag te gaan!
Met de noden, uitdagingen en specifieke context op tafel, kon de designfase van start gaan. In samenwerking ontwikkelde NIKE & The Tipping Point de “Coach Conference”. Een interactief leerevent verspreid over 2 dagen en telkens voor een groep van 150 leidinggevenden. De totale populatie van 450 leidinggevenden zou dus in een tijdspanne van 6 dagen (3 x 2-daags event) de juiste tools in handen krijgen om hun teams te leiden, motiveren en inspireren.
Dag 1 nam NIKE voor zijn rekening en werden de coaches uitgedaagd – om binnen de NIKE context – over hun rol als leidinggevende te reflecteren. Topics als fixed & growth mindset, situationeel leiderschap en het NIKE specifieke leiderschapsmodel passeerden de revue.
Op dag 2 kwam The Tipping Point erbij. Gedurende drie dagen werden telkens 150 coaches in een bad gesmeten rond de ‘kunst van moedige gesprekken’. Een kick off door NIKE, een korte krachtige inspiratiesessie rond moedige gesprekken, een carrousel van 4 verschillende workshops en een gezamenlijke closure was de opzet. Elke leidinggevende zou elke workshop, binnen de carrousel kunnen volgen. Dit resulteerde 32 workshops per dag, waarin 12 collega’s van The Tipping Point met de leidinggevenden van NIKE aan de slag gingen.
De focus lag op de praktijk waardoor naast 8 trainers ook 4 professionele simulatie-acteurs werden ingezet. Zo kregen de leidinggevenden niet alleen handvaten in de workshops, maar ze konden die ook meteen in de praktijk zetten a.d.h.v. hun eigen cases.
Niet alleen werd er op (relatief) snelle tijd een high impact, high-quality leerevent ontwikkeld dat zorgde voor de nodige boost en enthousiasme bij alle leidinggevenden. Vooral werd er op deze manier een gemeenschappelijke taal (vakjargon) gecreëerd waardoor ook na de sessies de coaches met elkaar makkelijker in gesprek konden gaan.
Elke leidinggevende werd ook gedurende de sessie geïnspireerd om echt tot actie over te gaan en al het geleerde ook daadwerkelijk op de werkvloer te gebruiken. Een persoonlijk actieplan, een follow up met hun leidinggevenden, zelfde taal tussen de collega’s,… . Dit samen met de echte zin om met hun teams aan de slag te gaan, maakten het een groot succes en zin in meer!
De coachconferentie is Nike’s eerste tweedaagse leiderschapstraining voor distributie -leiders met als doel de groei van onze leiders te versnellen door middel van actieleren. Onze coaches en distributiemanagers leiden met de missie “Athletes serving athletes personally”. Ons doel was dan ook om tijdens deze leerjourney onze 450 leidinggevenden uit te rusten met de juiste tools en ervaringen om vaardigheden te ontwikkelen om uit te blinken en te groeien in hun leiderschapspersoonlijkheid. Dit om zo goed presterende teams te creëren.
Om deze coach conference inhoudelijk mee vorm te geven hebben we beroep gedaan op The Tipping Point. Bij Nike geloven we heel sterk in teamwork en dit hebben we helemaal kunnen toepassen samen met het team van The Tipping Point. Samen co-creëren om zowel praktisch als inhoudelijk het juiste te kunnen aanbieden aan onze leidinggevenden. Zo hadden we als resultaat vier workshops op maat van onze doelgroep. Onze leidinggevenden hebben heel veel tips en tricks meegekregen hoe ze moedige gesprekken moeten voorbereiden en aangaan. De praktijkervaring om deze tips direct toe te passen, samen in een veilige omgeving met acteurs, was de kers op de taart. Een geslaagde samenwerking die smaakt naar meer!
De uitdaging was groot.
Door de snelle groei en het beperkt aantal opleidingsinitiatieven voor leidinggevenden in de COVID periode, snakte de doelgroep naar extra ondersteuning. Niet alleen zat de uitdaging in de hoogdringendheid én het hoge aantal leidinggevenden, ook was er helaas (en geheel terecht), geen tijd voor een uitgebreid meerdaags traject. Leidinggevenden moesten zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geïnspireerd en ondersteund worden, in een periode van maximum twee dagen.
Uitdagend genoeg voor ons om samen met NIKE aan de slag te gaan!
Met de noden, uitdagingen en specifieke context op tafel, kon de designfase van start gaan. In samenwerking ontwikkelde NIKE & The Tipping Point de “Coach Conference”. Een interactief leerevent verspreid over 2 dagen en telkens voor een groep van 150 leidinggevenden. De totale populatie van 450 leidinggevenden zou dus in een tijdspanne van 6 dagen (3 x 2-daags event) de juiste tools in handen krijgen om hun teams te leiden, motiveren en inspireren.
Dag 1 nam NIKE voor zijn rekening en werden de coaches uitgedaagd – om binnen de NIKE context – over hun rol als leidinggevende te reflecteren. Topics als fixed & growth mindset, situationeel leiderschap en het NIKE specifieke leiderschapsmodel passeerden de revue.
Op dag 2 kwam The Tipping Point erbij. Gedurende drie dagen werden telkens 150 coaches in een bad gesmeten rond de ‘kunst van moedige gesprekken’. Een kick off door NIKE, een korte krachtige inspiratiesessie rond moedige gesprekken, een carrousel van 4 verschillende workshops en een gezamenlijke closure was de opzet. Elke leidinggevende zou elke workshop, binnen de carrousel kunnen volgen. Dit resulteerde 32 workshops per dag, waarin 12 collega’s van The Tipping Point met de leidinggevenden van NIKE aan de slag gingen.
De focus lag op de praktijk waardoor naast 8 trainers ook 4 professionele simulatie-acteurs werden ingezet. Zo kregen de leidinggevenden niet alleen handvaten in de workshops, maar ze konden die ook meteen in de praktijk zetten a.d.h.v. hun eigen cases.
Niet alleen werd er op (relatief) snelle tijd een high impact, high-quality leerevent ontwikkeld dat zorgde voor de nodige boost en enthousiasme bij alle leidinggevenden. Vooral werd er op deze manier een gemeenschappelijke taal (vakjargon) gecreëerd waardoor ook na de sessies de coaches met elkaar makkelijker in gesprek konden gaan.
Elke leidinggevende werd ook gedurende de sessie geïnspireerd om echt tot actie over te gaan en al het geleerde ook daadwerkelijk op de werkvloer te gebruiken. Een persoonlijk actieplan, een follow up met hun leidinggevenden, zelfde taal tussen de collega’s,… . Dit samen met de echte zin om met hun teams aan de slag te gaan, maakten het een groot succes en zin in meer!
De coachconferentie is Nike’s eerste tweedaagse leiderschapstraining voor distributie -leiders met als doel de groei van onze leiders te versnellen door middel van actieleren. Onze coaches en distributiemanagers leiden met de missie “Athletes serving athletes personally”. Ons doel was dan ook om tijdens deze leerjourney onze 450 leidinggevenden uit te rusten met de juiste tools en ervaringen om vaardigheden te ontwikkelen om uit te blinken en te groeien in hun leiderschapspersoonlijkheid. Dit om zo goed presterende teams te creëren.
Om deze coach conference inhoudelijk mee vorm te geven hebben we beroep gedaan op The Tipping Point. Bij Nike geloven we heel sterk in teamwork en dit hebben we helemaal kunnen toepassen samen met het team van The Tipping Point. Samen co-creëren om zowel praktisch als inhoudelijk het juiste te kunnen aanbieden aan onze leidinggevenden. Zo hadden we als resultaat vier workshops op maat van onze doelgroep. Onze leidinggevenden hebben heel veel tips en tricks meegekregen hoe ze moedige gesprekken moeten voorbereiden en aangaan. De praktijkervaring om deze tips direct toe te passen, samen in een veilige omgeving met acteurs, was de kers op de taart. Een geslaagde samenwerking die smaakt naar meer!
The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.
Een sterke gesprekscultuur bouw je niet met één aanpak. Om dialoog effectief te laten werken binnen organisaties, bieden wij diverse formats die aansluiten bij verschillende behoeften en situaties. Deze instrumenten helpen om vaardigheden te versterken, verandering te stimuleren en leerdoelstellingen te realiseren. Ontdek hoe onze formats bijdragen aan impact en duurzame resultaten.
Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.
Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.
Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.
Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.
Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.
Blijf op de hoogte van nieuwe en inspirerende opleidingen.
Erkend dienstverlener
KMO-portefeuille
Reg.: DV.O229775