Het team van de Bachelor Secundair Onderwijs (BASO) aan de UCLL, gedreven door de kernwaarden ‘samen, coherent en sterk’, koestert de collectieve ambitie om studenten optimaal voor te bereiden op hun toekomstige beroep. Ze streven ernaar het curriculum cross-disciplinair uit te breiden en aan te passen, zodat het aansluit op toekomstige ontwikkelingen.
Deze ambitie vereist een veilige werk- en leeromgeving, waarin de 80 enthousiaste docenten constructief hun mening delen over de vakgebieden heen, elkaar durven aan te spreken op verbeterpunten en groeigerichte feedback geven. Dit alles met het doel de samenwerking te versterken. Voor deze uitdaging heeft UCLL zich gewend tot The Tipping Point.
“In onze zoektocht naar hoe we als team vruchten kunnen plukken van een wendbaar, vaardig en succesvol team dat klaar is voor de uitdagingen van morgen, gingen we een samenwerking aan met The Tipping Point.Vanzelfsprekend lijkt het aangezien de baseline van UCLL niet voor niets ‘We are the moving minds! We are Teachers on the move’ is. Als lerarenopleiding dagen we onszelf en onze studenten uit om bewogen te worden, zelf mee bewegen met de omgeving en de wereld rondom en zichzelf en anderen te doen bewegen vanuit een opgenomen engagement. Op die manier willen we kwaliteitsvol onderwijs aanbieden en garanderen én meer nog: voelen we de noodzaak om daarin een voorbeeldfunctie op te nemen. Dit pikten de medewerkers van The Tipping Point heel snel op.
Wat startte met een eenvoudige vraag -een inspiratiesessie rond feedback geven- eindigde in een traject op maat waarin evidenced-based inspiratiesessies en oefensessies rond future skills elkaar afwisselden. The Tipping Point gaf een waardevolle impuls aan de ontwikkeling van ons lectorenteam.”
Karen Nackom, Opleidingsverantwoordelijke BASO
Het team van de Bachelor Secundair Onderwijs (BASO) aan de UCLL, gedreven door de kernwaarden ‘samen, coherent en sterk’, koestert de collectieve ambitie om studenten optimaal voor te bereiden op hun toekomstige beroep. Ze streven ernaar het curriculum cross-disciplinair uit te breiden en aan te passen, zodat het aansluit op toekomstige ontwikkelingen.
Deze ambitie vereist een veilige werk- en leeromgeving, waarin de 80 enthousiaste docenten constructief hun mening delen over de vakgebieden heen, elkaar durven aan te spreken op verbeterpunten en groeigerichte feedback geven. Dit alles met het doel de samenwerking te versterken. Voor deze uitdaging heeft UCLL zich gewend tot The Tipping Point.
“In onze zoektocht naar hoe we als team vruchten kunnen plukken van een wendbaar, vaardig en succesvol team dat klaar is voor de uitdagingen van morgen, gingen we een samenwerking aan met The Tipping Point.Vanzelfsprekend lijkt het aangezien de baseline van UCLL niet voor niets ‘We are the moving minds! We are Teachers on the move’ is. Als lerarenopleiding dagen we onszelf en onze studenten uit om bewogen te worden, zelf mee bewegen met de omgeving en de wereld rondom en zichzelf en anderen te doen bewegen vanuit een opgenomen engagement. Op die manier willen we kwaliteitsvol onderwijs aanbieden en garanderen én meer nog: voelen we de noodzaak om daarin een voorbeeldfunctie op te nemen. Dit pikten de medewerkers van The Tipping Point heel snel op.
Wat startte met een eenvoudige vraag -een inspiratiesessie rond feedback geven- eindigde in een traject op maat waarin evidenced-based inspiratiesessies en oefensessies rond future skills elkaar afwisselden. The Tipping Point gaf een waardevolle impuls aan de ontwikkeling van ons lectorenteam.”
Karen Nackom, Opleidingsverantwoordelijke BASO
Een cultuur creëren waarin elk individu zich veilig voelt om interpersoonlijke risico’s te nemen, kan een uitdaging zijn in kleine en vooral grote teams. De juiste mentaliteit, vaardigheden en teamafspraken zijn ook nodig om dit te laten gebeuren.
Vanuit The Tipping Point hebben we verschillende ingangen geïdentificeerd om dit te bereiken. Na overleg met UCLL hebben we besloten om te beginnen met een “mindshift” en vervolgens de gespreksvaardigheden te trainen die bijdragen aan het creëren van psychologische veiligheid in een team. Tot slot heeft het team in een ervaringsoefening met een observator kunnen ervaren wat psychologische veiligheid in een team onderscheidt en hoe individuen daar invloed op kunnen hebben.
In de loop van vier maanden werkten we drie teamdagen samen met het UCLL BASO-team. Om het programma af te trappen, begonnen we met de inspiratiesessie “The Mindshift” die duidelijk maakte hoe ons sociale brein werkt en hoe ons interne voorspellende model het moeilijk kan maken om op een eerlijke manier feedback te geven en te ontvangen. Met inzicht in hun eigen persoonlijke triggers en elkaars voorkeuren werden de leerkrachten geïnspireerd om hun kijk op feedback te veranderen.
Maar hoe spreek je elkaar constructief aan zonder getriggerd te worden? Op de tweede teamdag werd het hele team verdeeld in subgroepen per vakgebied om de benodigde gesprekstechnieken te oefenen in interactieve sessies met een simulatie-acteur.
Voor de derde teamdag gingen we terug naar de tekentafel om een dag op maat te ontwikkelen waarbij de leerkrachten het concept “psychologische veiligheid” niet alleen cognitief zouden begrijpen en erover zouden kunnen praten, maar het ook aan den lijve zouden ervaren.
In de ochtend werd tijdens de inspiratiesessie “De kunst van psychologische veiligheid” uitgelegd wat dit teamconstruct precies inhoudt, wat het kenmerkt en waarom het in effectieve teams belangrijk is om de stilteparadox te vermijden. In de namiddag kregen ze onder het motto “Je ziet het pas als je het snapt” de kans om via een gedecontextualiseerde, ervaringsgerichte teamoefening aan den lijve te ondervinden wat de impact is van individueel gedrag op psychologische veiligheid. Vanuit hun eigen observaties in de analyse van de oefening werd een vertaalslag gemaakt naar de werkcontext van de UCLL: Wat kan ik doen om bij te dragen aan de psychologische veiligheid in mijn team?
Om deze intenties verder te verankeren in de praktijk, werd hetzelfde teamoefenformat met observator en analyse toegepast tijdens een bijeenkomst in hun eigen werkcontext.
Doorheen het traject werden de sessies steeds bijgestuurd in co-creatie met UCLL om in te spelen op de noden van de medewerkers. Er werd een gemeenschappelijke taal en kader gecreëerd waarmee de docenten onderling in gesprek kunnen gaan en onderliggende zaken – die voordien niet besproken werden – naar het oppervlak te brengen met de aangereikte handvaten.
Dankzij de wetenschappelijke benadering van de thema’s en aan de methodiek die gebruikt werd slaagden de medewerkers van The Tipping Point erin zich perfect in te leven in onze noden. Boeiende intakegespreken maakten dat we in co-creatie een aanbod op maat uittekenden.
Concreet inspireerden de sessies ons om onze core-business – het begeleiden van toekomstige leerkrachten- nog sterker uit te bouwen. Tegelijkertijd stelden we ook als doel ons team veerkrachtig en effectief te leren omgaan met veranderingen en uitdagingen. Vanuit samenwerking groeide de goesting om als team samen verantwoordelijkheid op te nemen zowel bij het denkproces rond een vernieuwd curriculum als bij de uitbouw van een sterk coherent team. Ons traject met The Tipping Point heeft een positieve invloed op onze teamdynamiek, werkt stimulerend om uit onze comfort zone te stappen…
Dus ja, we plukken ondertussen al vruchten van een wendbaar, vaardig en succesvol teams dat klaar is voor de uitdagingen van morgen.
Een cultuur creëren waarin elk individu zich veilig voelt om interpersoonlijke risico’s te nemen, kan een uitdaging zijn in kleine en vooral grote teams. De juiste mentaliteit, vaardigheden en teamafspraken zijn ook nodig om dit te laten gebeuren.
Vanuit The Tipping Point hebben we verschillende ingangen geïdentificeerd om dit te bereiken. Na overleg met UCLL hebben we besloten om te beginnen met een “mindshift” en vervolgens de gespreksvaardigheden te trainen die bijdragen aan het creëren van psychologische veiligheid in een team. Tot slot heeft het team in een ervaringsoefening met een observator kunnen ervaren wat psychologische veiligheid in een team onderscheidt en hoe individuen daar invloed op kunnen hebben.
In de loop van vier maanden werkten we drie teamdagen samen met het UCLL BASO-team. Om het programma af te trappen, begonnen we met de inspiratiesessie “The Mindshift” die duidelijk maakte hoe ons sociale brein werkt en hoe ons interne voorspellende model het moeilijk kan maken om op een eerlijke manier feedback te geven en te ontvangen. Met inzicht in hun eigen persoonlijke triggers en elkaars voorkeuren werden de leerkrachten geïnspireerd om hun kijk op feedback te veranderen.
Maar hoe spreek je elkaar constructief aan zonder getriggerd te worden? Op de tweede teamdag werd het hele team verdeeld in subgroepen per vakgebied om de benodigde gesprekstechnieken te oefenen in interactieve sessies met een simulatie-acteur.
Voor de derde teamdag gingen we terug naar de tekentafel om een dag op maat te ontwikkelen waarbij de leerkrachten het concept “psychologische veiligheid” niet alleen cognitief zouden begrijpen en erover zouden kunnen praten, maar het ook aan den lijve zouden ervaren.
In de ochtend werd tijdens de inspiratiesessie “De kunst van psychologische veiligheid” uitgelegd wat dit teamconstruct precies inhoudt, wat het kenmerkt en waarom het in effectieve teams belangrijk is om de stilteparadox te vermijden. In de namiddag kregen ze onder het motto “Je ziet het pas als je het snapt” de kans om via een gedecontextualiseerde, ervaringsgerichte teamoefening aan den lijve te ondervinden wat de impact is van individueel gedrag op psychologische veiligheid. Vanuit hun eigen observaties in de analyse van de oefening werd een vertaalslag gemaakt naar de werkcontext van de UCLL: Wat kan ik doen om bij te dragen aan de psychologische veiligheid in mijn team?
Om deze intenties verder te verankeren in de praktijk, werd hetzelfde teamoefenformat met observator en analyse toegepast tijdens een bijeenkomst in hun eigen werkcontext.
Doorheen het traject werden de sessies steeds bijgestuurd in co-creatie met UCLL om in te spelen op de noden van de medewerkers. Er werd een gemeenschappelijke taal en kader gecreëerd waarmee de docenten onderling in gesprek kunnen gaan en onderliggende zaken – die voordien niet besproken werden – naar het oppervlak te brengen met de aangereikte handvaten.
Dankzij de wetenschappelijke benadering van de thema’s en aan de methodiek die gebruikt werd slaagden de medewerkers van The Tipping Point erin zich perfect in te leven in onze noden. Boeiende intakegespreken maakten dat we in co-creatie een aanbod op maat uittekenden.
Concreet inspireerden de sessies ons om onze core-business – het begeleiden van toekomstige leerkrachten- nog sterker uit te bouwen. Tegelijkertijd stelden we ook als doel ons team veerkrachtig en effectief te leren omgaan met veranderingen en uitdagingen. Vanuit samenwerking groeide de goesting om als team samen verantwoordelijkheid op te nemen zowel bij het denkproces rond een vernieuwd curriculum als bij de uitbouw van een sterk coherent team. Ons traject met The Tipping Point heeft een positieve invloed op onze teamdynamiek, werkt stimulerend om uit onze comfort zone te stappen…
Dus ja, we plukken ondertussen al vruchten van een wendbaar, vaardig en succesvol teams dat klaar is voor de uitdagingen van morgen.
The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.
Een sterke gesprekscultuur bouw je niet met één aanpak. Om dialoog effectief te laten werken binnen organisaties, bieden wij diverse formats die aansluiten bij verschillende behoeften en situaties. Deze instrumenten helpen om vaardigheden te versterken, verandering te stimuleren en leerdoelstellingen te realiseren. Ontdek hoe onze formats bijdragen aan impact en duurzame resultaten.
Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.
Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.
Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.
Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.
Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.
Blijf op de hoogte van nieuwe en inspirerende opleidingen.
Erkend dienstverlener
KMO-portefeuille
Reg.: DV.O229775