TRAINING

Feedback geven & ontvangen

Home » 

Formats » 

Feedback geven & ontvangen

Feedback als instrument voor groei & ontwikkeling

Het geven en ontvangen van feedback is dé basis voor elke samenwerking en de essentie van een gezonde organisatiecultuur waarin mensen kunnen groeien.

Toch ontbreekt feedback op de meeste werkplekken. Of we pakken het verkeerd aan: te weinig, te laat, niet onderbouwd genoeg.

Dat is niet zonder risico’s. In de complexe werkomgevingen van vandaag is feedback een onmisbare vaardigheid.

“Hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit feedback haalt? Waar zitten dan de belangrijkste hefbomen? En hoe breng jij jezelf en je medewerkers ermee naar een hoger
niveau?”

In de interactieve training ‘Feedback geven en ontvangen’ vertrekken we van jouw cases. Zo vertaal je wetenschappelijke inzichten en nieuwe vaardigheden naar je eigen, professionele omgeving.

Na deze training begrijp je hoe feedback werkt, wat het met jou doet en hoe je het maximaal kan inzetten als instrument voor groei. 

Je leert over de rationele en emotionele aspecten ervan en krijgt inzicht in je eigen triggers en hoe je die kan omzeilen wanneer je feedback ontvangt.

Uiteraard leer je ook de juiste technieken om feedback te geven, ook in moeilijke situaties.

Dat doe je in groep en met een simulatieacteur. Je werkt aan een persoonlijk actieplan en krijgt van ons een nuttige visual en job aids die je ook na de training kan gebruiken.

Tijdens deze training zullen we onderzoeken hoe je zowel bij het geven als ontvangen van feedback maximaal kunt inzetten op groei en ontwikkeling. Dit vraagt om inzicht in jezelf, het proces en de ander.

1. Feedback om te groeien

Feedback bevindt zich op het snijpunt van onze wil om te leren en ons verlangen naar acceptatie. Dankzij inzicht in dit proces en in jouw eigen (feedback-) handleiding zet je de eerste stappen in het vinden van de juiste balans.

2. Ontvang feedback als een pro

Kunnen luisteren naar wat iemand anders ons vertelt en bereid zijn om op een andere manier naar onszelf te kijken, vereist inzicht in je emotionele triggers. Dankzij inzicht in jouw triggers, in die van je gesprekspartner én hoe je daarmee kunt omgaan, kan je verklaren waarom jij of jouw gesprekspartner op een bepaalde manier reageren en kun je daarop inspelen. 

3. De regels van de kunst

Je leert technieken voor het geven van goede feedback, ook wanneer het moeilijk wordt. De BUSC-, spiegel- en duikplanktechniek hebben geen geheimen meer voor jou en kan je die ook vertalen naar verschillende situaties en cases. 

4. Let’s do this!

Oefenen! Oefenen! Oefenen! Met jouw cases, in groep en met een simulatieacteur.

Na deze training

  • Weet je wat er nodig is om het maximale uit feedback te halen.
  • Begrijp je dat feedback zowel een rationeel als emotioneel aspect heeft.
  • Weet je wat het effect van feedback is, zowel bij het ontvangen als geven.
  • Ken je je eigen emotionele triggers en weet je deze te gebruiken om inzicht te krijgen in je eigen gedrag en dat van anderen.
  • Begrijp je het belang van feedback vragen.
  • Kun je proactieve en concrete gesprekstechnieken toepassen op je eigen cases.
  • Kun je omgaan met de reacties van de tegenpartij.
  • Concrete cases uit de groep
  • Groepsoefeningen
  • Persoonlijk actieplan (vertaling van theorie naar de werkplek)
  • Visual, steekkaarten en/of job aids voor elke deelnemer
  • Wetenschappelijke vertaalslag
  • Simulatie met acteur

Deze training kan perfect ingezet worden als een plug and play training, maar kan even goed deel uitmaken van een Learning Journey. Hieronder enkele voorbeelden die je kan inzetten om het effect van de training te verhogen:

  • Voor- en natraject via digitale Learning Boosters
  • Visuals en/of (e-)booklets op maat
  • Individuele coachings nadien
FormatS
  • Ganse dag met halve dag acteur (PM)
  • Aangepast format mogelijk in functie van de leerdoelstellingen
Praktisch
  • Max. 12 deelnemers
  • Taal: NL, FR, ENG
DOELGROEP

Medewerkers
Leidinggevenden

Versnel je leerproces en doe het zelf!
Bekijk onze ‘do-it-yourself’-oplossingen

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Formats om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Een sterke gesprekscultuur bouw je niet met één aanpak. Om dialoog effectief te laten werken binnen organisaties, bieden wij diverse formats die aansluiten bij verschillende behoeften en situaties. Deze instrumenten helpen om vaardigheden te versterken, verandering te stimuleren en leerdoelstellingen te realiseren. Ontdek hoe onze formats bijdragen aan impact en duurzame resultaten.

To inspire
Korte, krachtige inspiratiesessies die thema’s onder de aandacht brengen en de eerste stap zetten naar bewustwording en verandering.
To train
Interactieve en wetenschappelijk onderbouwde trainingen die teams en individuen praktische tools en vaardigheden bieden voor directe impact.
To build
Maatwerktrajecten die perfect aansluiten bij de unieke dynamiek en doelstellingen van jouw organisatie.

Onze events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

Externe events

L&D PROEVERIJEN | STIMULEARNING 2025

Live webinar online

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Live workshop

PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID UNLOCKED

Live workshop

LEIDERSCHAP VOOR EEN CULTUUR VAN DIALOOG

Live webinar online

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Live workshop

FEEDBACKCULTUUR UNLOCKED

Live webinar online

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

LET'S TALK

Vragen over ons aanbod?