De kunst om weerstand om te buigen.
Mensen van vandaag zijn veel mondiger dan vroeger. Vaak is dat goed, maar soms zorgt het ook voor ongenoegen en conflicten. Mensen uiten hun emoties veel makkelijker, vaker en directer – sommigen zouden zelfs zeggen ‘agressiever’. Daar moet je in een professionele context mee kunnen omgaan. Als je weerstand of agressie ervaart van klanten of collega’s is het erg nuttig dat je de skills bezit om het niet tot een uitbarsting te laten komen. En om met uitbarstingen die niet vermeden kunnen worden, te leren omgaan.
“Wie agressieve emoties van anderen kan voorspellen en ombuigen, kan schadelijke uitbarstingen voorkomen. Dat is niet alleen handig voor de relatie met de anderen, maar evenzeer voor zichzelf.”
Dit betekent allereerst dat jij als eerste een goed zicht moet hebben in wat jouw irriteert of kwaad maakt. Deze virtual learning journey begint dan ook met een deepdive in wat je persoonlijke triggers zijn en wat daarvan het effect is op ons brein.
Vervolgens bekijken we de verschillende vormen van weerstand. Pas wanneer je weet met welke vorm van weerstand geconfronteerd wordt, kan je de gepaste gesprekstechniek hanteren. Soms moet je meebuigen, soms moet je jouw grenzen trekken. Wat je wanneer dient te doen en op welke manier, kom je te weten in deze Virtual Learning Journey.
Formats
Leertraject met digitale leerprikkels en e-book rond één:
- live online training met 1 trainer (max. 12 deelnemers)
- live webinar met 2 trainers (20 tot 100 deelnemers)
Praktisch
Duurtijd: 90min. + 30min.
Tool: Zoom, Skype, Webex
Taal: NL, FR, ENG
Resultaat
Na elk hoofdstuk word je begeleid tijdens een persoonlijk reflectiemoment. Op die manier heb je na jouw journey jouw eigen weerstandstriggers in kaart gebracht, weet je wat weerstand doet met ons brein en weet je hoe te reageren op de verschillende vormen van weerstand. Het e-book en de leerprikkels zorgen ervoor dat ‘omgaan met weerstand’ een fluitje van een cent wordt voor jou.
Programma
Tijdens deze Virtual learning journey bekijken we hoe jij weerstand kan ombuigen in verschillende gesprekssituaties:
- Weerstand & mijn persoonlijke triggers:
-
- Weerstand vs. agressie
- Wat doet weerstand met ons brein?
- Mijn persoonlijke triggers
- Verschillende soorten weerstand:
-
- Weerstand uit frustratie
- Instrumentele weerstand
- Do’s & don’ts in het omgaan met weerstand:
-
- Effect van non-verbale communicatie
- Gesprekstechnieken: ombuigen vs. normeren
- Zet je schrap! Omgaan met weerstand in de praktijk:
-
- Regie-oefening: word regisseur van de weerstand
- Gesprekstechnieken in de praktijk
Voor Wie?
Voor zowel medewerkers als leidinggevenden die zich beter willen wapenen tegen weerstand.
In the picture
Ons aanbod in het thema ‘Communicatie’
Benieuwd naar onze andere topics?
> Zelf-regulatie
> Leidinggeven
> Samenwerken
> Leren
Onze events
The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.
Onze formats
Liever op maat?
Benieuwd naar hoe ons team van learning architects jouw leervraag vanuit verschillende expertises bekijkt?
> Contacteer ons