Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

Geschreven door:

Wouter Robijn
Tom Nijsmans
🕒 Leestijd: 6 min

Navigation

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?
Hoe start je dan?
En als je zelf als leidinggevende wil groeien?
Wil je graag een klankbord of extra informatie rond leiderschapsontwikkeling?

Meer inspiratie?

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

Leidinggevenden zijn belangrijk voor de prestaties en het welzijn van hun teams en medewerkers. Deze link vinden we in wetenschap en de praktijk telkens terug. Echter, het blijkt niet zo eenvoudig om die leidinggevenden dan te laten groeien in deze rol. Hoe pak je dit dan best aan?

Eerst en vooral: er zijn geen goede of slechte leidinggevende. Ook wij verspreken ons wel eens, maar het gaat over leiderschapsgedrag (dus wat de persoon doet die een leidinggevende rol heeft) en niet over die persoon zelf (natuurlijk zijn er wel wat persoonlijke eigenschappen die dit gedrag sturen). We proberen dus leiderschapsgedragingen te promoten waarvan we weten dat ze helpen en gedragingen te beperken die niet efficiënt of contraproductief werken.

Misschien even starten bij het begin: wat moeten die leidinggevenden dan doen? De essentie van leiderschap(sgedrag) in organisaties is het beïnvloeden en faciliteren van individuele en collectieve gedragingen om gedeelde objectieven te behalen. In normale woorden: leidinggevenden moeten zorgen dat individuen en teams hun doelen behalen. Als je als organisatie dus je leidinggevenden wil ontwikkelen, wil je dus zorgen dat ze zo eenvoudig mogelijk anderen kunnen ondersteunen om die doelen te halen.

Hoe start je dan?

Laat ons even ervan uitgaan, dat je groot start:

      • Stap 1: Begin met duidelijke doelen voor het team en heldere verwachtingen naar je leidinggevenden. Duidelijke doelen lijkt evident, maar dit gaat niet enkel over de targets, maar ook over de kwaliteit, over het welzijn van de mensen, etc. Duidelijke verwachtingen gaat over WAT de leidinggevende moet/mag doen en wat niet, maar ook over HOE.

        • Stap 2: Kijk naar je systemen. Hoe beoordeel/beloon en selecteer je mensen? Hoe pak je projecten aan? Wat mogen leidinggevenden zelf beslissen en waar moeten ze toestemming voor vragen? Past dit in de verwachtingen die hebt over je leidinggevenden? Het doel is vooral om te zorgen dat de systemen en procedures die je hebt, het leiderschapsgedrag dat je verwacht bevorderen en niet hinderen. Dit is een werk van lange adem, start dus klein en werk rustig verder tijdens je aan de andere stappen bezig bent.

          • Stap 3: Zoek naar voorbeeldgedrag. Waarschijnlijk zullen al veel van de leidinggevenden de juiste dingen doen. Bekrachtig dit, maar doe ook het omgekeerde. Geef duidelijk aan wat er niet kan en laat dit merken in de praktijk.

            • Stap 4: Kijk even kritisch naar de personen die leidinggeven. Zijn zij de juiste persoon voor die job? We schreven in een andere blog al over 4 focussen of voorspellers (de juiste motivatie, wil de leidinggevende dienen, emotionele intelligentie en denk de leidinggevende zelf dat hij/zij dit kan). Het doel is niet om een hoop mensen hun rol als leidinggevende te ontzeggen, maar vooral om met iedereen in gesprek te gaan en de juiste persoon in de juiste rol te krijgen. Leiderschap gaat over een rol en taken, met goede afspraken kan je deze dus ook verdelen.

              • Stap 5: Werk aan de vaardigheden van je leidinggevenden. Een ondersteunende context, duidelijke verwachtingen, voorbeeldgedrag en een juiste attitude geven een leidinggevende een sterke voorsprong. Maar zonder de juiste kennis (weten ze bv. wat iemand motiveert, hoe je best omgaat met verandering, hoe je in een teamdynamiek ingrijpt,…?), de nodige vaardigheden (bv. feedback geven, conflicten oplossen, moedige gesprekken voeren, iemand laten groeien,…) en de kans om te oefenen (en af en toe te falen), is het potentieel nog niet waar het moet zijn. Voorzie leeropportuniteiten en ondersteuning tijdens het inoefenen.

                • Stap 6: Zet je even rustig met een lekker drankje op een aangename plek (met of zonder collega’s die je hielpen) en geniet van je harde werk.

                  • Stap 7: Kijk kritisch naar stap 1 tem 5 en probeer continue te verbeteren.

                Nu als je niet zo groot kan starten is dat ook niet heel erg. Niets doen, is vaak het ergste wat je kan doen. Heb je het gevoel dat jij ook in jouw organisatie wil inzetten op leiderschapsontwikkeling, maar kan je moeilijk alle stappen doen? Geen probleem. Als je kleiner wil starten, doe je wat je kan. Het is soms wat efficiënter om een logica te volgen, maar weet dat je sneller kan schakelen als het wat kleiner is. Neem dat als je kracht. Neem een aantal gelijkgestemden samen, bekijk welke van bovenstaande stappen je het hardste nodig hebt en waar je wel impact op hebt vanuit jouw positie. Vaak kan je bv. toch een klein charter maken rond wat je van leidinggevenden verwacht (stap 1). Zo geef toch wat duidelijkheid en kan je eenvoudiger voorbeeldgedrag zoeken (stap 3). Zit even samen met de personen die leidinggevenden selecteren, stuur hen onze 4 focussen of voorspellers door en heb een goed gesprek hierover (stap 4). Schakel over op stap 6 en herhaal voldoende om ook je eigen batterijen op te laden. Vraag aan de bestaande leidinggevenden wat ze graag willen bijleren en hoe jij hen hierbij kan ondersteunen (stap 5). Als er nieuwe tools of procedures komen, doe even de leiderschaps-check: hoe kunnen dit aanpassen dat het leidinggeven eenvoudiger maakt (stap 2). Zoals je ziet hoeft het niet allemaal groots te zijn. Af en toe kleine ingrepen doen, zal je leidinggevenden al veel doen groeien.. Bv.

                En als je zelf als leidinggevende wil groeien?

                Prima, je hebt geen ingewikkelde structuren nodig. Stel volgende vragen aan je teamleden en jezelf en ga daarmee aan de slag.

                Vragen voor je teamleden

                  • Wat is ons teamdoel?
                  • Wat heb jij nodig om je job goed te kunnen uitoefenen?
                  • Wat verwacht je dat ik doe?
                  • Wat verwacht je dat ik niet doe?
                  • Wat kan ik al goed als leidinggevende?
                  • Waar kan ik nog bijleren als leidinggevende?

                 

                Vragen voor jezelf

                  • Is het teamdoel voor iedereen hetzelfde? Waar moeten we bijsturen?
                  • Hoeveel tijd heb ik om leiding te geven?
                  • Waarom ben ik leidinggevenden geworden? Is die reden nog steeds dezelfde?
                  • Wat vind je leuk aan leidinggeven?
                  • Waar wil ik nog bijleren de komende periode?
                  • Wie kan me helpen? Wie is mijn inspiratie als leidinggevende?

                 

                Zoals je ziet kan je veel doen rond leiderschapsontwikkeling, onafhankelijk van je perspectief. Onthoud vooral dat leiderschap gedrag is. Om dit gedrag te promoten moeten we vooral zorgen dat het eenvoudig is om het juiste gedrag te stellen. Dit doen we voor in te zetten op duidelijke doelen en verwachtingen, systemen die dit gedrag promoten, veel voorbeeldgedrag, de juiste persoon voor de rol van leidinggevende en leren en oefenen op dat leiderschapsgedrag.

                Wil je graag een klankbord of extra informatie rond leiderschapsontwikkeling?

                Ontdek onze events

                Live workshops
                23 september 2025
                Het juiste gesprek op het juiste moment: een strategische aanpak voor HR
                14 oktober 2025
                Feedbackcultuur unlocked
                18 november 2025
                Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog
                Online webinars
                17 juni 2025
                Building Cultures of Dialogue
                19 september 2025
                Building Cultures of Dialogue
                Wouter Robijn
                Trainer, Consultant
                Maak kennis met Wouter, onze academisch-praktische krachtpatser! Met één voet stevig in de academische wereld als Doctor in Leiderschap en Welzijn, en de andere in de praktijk, slaat Wouter de brug tussen theorie en toepassing in de echte wereld. Bij The Tipping Point verzorgt hij niet alleen trainingen over communicatie, welzijn en leiderschap, maar dient hij ook als inhoudsexpert, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten onze trainers en deelnemers bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring in HR, waarin hij zowel praktische kennis als een breed theoretisch kader heeft opgebouwd, brengt Wouter een unieke invalshoek naar elke sessie. Hij helpt deelnemers floreren door het beste van onderzoek en praktijk te combineren.
                Tom Nijsmans
                Managing Director, Keynote speaker & nieuwsgierige veelweter
                Tom Nijsmans is managing director en oprichter van The Tipping Point, maar vooral een professionele twijfelaar met een obsessie voor leiderschap, psychologische veiligheid en feedbackcultuur. Hij graaft in wetenschappelijk onderzoek, haalt eruit wat écht werkt en gooit de rest vriendelijk overboord. Soms eigenwijs, altijd praktisch, en dol op het prikkelen van vastgeroeste overtuigingen. Die zoektocht vertaalt zich in scherpe blogberichten, het ontwikkelen van nieuwe inzichten en het met vuur brengen van keynotes. Verwacht inzichten die je doen denken, grinniken en misschien zelfs een beetje rebelleren.

                Benieuwd naar meer?

                Positieve vs. negatieve feedback: 3 tegen 1, 5 tegen 1? Of hoe zit dat nu juist?

                ONDERZOEK

                Netflix en chill… maar dan met feedback

                HOW TO

                Wat maakt een leven goed?

                ONDERZOEK

                Evaluatiegesprekken: een beetje als naar de tandarts gaan?

                REFLECTIE

                Feedback oriëntatie: het geheime ingrediënt voor succesvolle evaluatiegesprekken

                HOW TO

                Hoe ontwikkel je een effectieve feedbackomgeving! 7 ‘knoppen om aan te draaien’

                HOW TO
                Wil je meer weten over feedbackcultuur?

                Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

                HOW TO

                De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

                HOW TO

                De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

                HOW TO

                Onder de ijsberg van leidinggevenden | Wat voorspelt goed leiderschapsgedrag?

                HOW TO

                Simulatie-acteren: een vak apart

                INTERVIEW

                De vraag naar leiderschapsontwikkeling voor toekomstige leidinggevenden groeit duidelijk

                INTERVIEW

                INTERVIEW | Waarom organisaties investeren in opleidingen ‘groei- en ontwikkelgesprekken’?

                INTERVIEW

                Stap voor Stap naar Psychologische Veiligheid op de Werkvloer

                HOW TO

                Waarom een Academy van open aanbod opleidingen?

                OPEN AANBOD

                Waarom ‘motiverende gesprekken’ niet bestaan?

                INTERVIEW

                Psychologische veiligheid: de sleutel voor jouw teamsucces?

                HOW TO

                TOOLS om het maximum te halen uit ‘online facilitaties’

                A fool with a tool is still a fool

                Cultuur van continue feedback: feit of fictie?

                Psychologische Veiligheid: Facts & myths

                Opinie: waarom uw E-shaped collega de medewerker van de toekomst is?

                BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

                Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

                Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

                Feedbackcultuur

                Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

                Leiderschap

                Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

                Psychologische veiligheid

                Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

                Communicatievaardigheden

                Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.