Simulatie-acteren: een vak apart

Geschreven door:

Inge De Waele
🕒 Leestijd: 4 min

Navigation

Interview met Inge De Waele.
Waar zit de meerwaarde van een acteur dan precies?
Wil je graag een klankbord of extra informatie rond werken met simulatie-acteur?

Meer inspiratie?

Interview met Inge De Waele.

Duik in de boeiende wereld van trainingen met simulatie-acteurs, een onvermoed krachtige methode die vaak onterecht wordt gereduceerd tot simpele ‘rollenspelletjes’. Dankzij de juiste begeleiding en methodologie transformeren deze trainingen in ervaringen van onschatbare waarde, waarbij duurzame gedragsveranderingen werkelijkheid worden. Sta even stil bij het woord van Inge De Waele, acteur-coach bij The Tipping Point.

“In de theorie lijkt het veel makkelijker”. Deze opmerking krijgen we vaak te horen wanneer deelnemers aan het oefenen zijn op communicatieve vaardigheden in een simulatietraining met acteur. En gelijk hebben ze! We weten dat bepaalde valkuilen best vermeden worden of we zijn al vertrouwd met hoe communicatie kan geoptimaliseerd worden. In eerste instantie lijken de voorgestelde technieken tijdens een training dan ook vanzelfsprekend. Maar dan gebeurt er iets wanneer deze handvatten in het praktijkgedeelte worden geoefend met acteur…

Simulaties of rollenspelen stammen af van die tijd waar er in Nederland teveel klachten binnenkwamen over het optreden van hun agenten. Op vraag van de overheid ging het corps dan met elkaar oefenen op positief interageren. De rollenspelen onder collega’s behaalden niet het beoogde resultaat. Wat bleek, de agenten konden zich te weinig inleven in de rol van burger en gingen in overdrive tijdens het oefenen of ze probeerden hun collega’s net te ontzien…

Men was dus genoodzaakt te zoeken naar wie er zich wél vlot en realistisch kon verplaatsten in verschillende personages en situaties. De oplossing lag dichterbij dan gedacht. Naast het professionele domein van het theater, film en TV, kwam er voor de professionele acteur plots een nieuw veld vrij waar hij dezelfde creatieve vaardigheden kon inzetten, het rollenspel.

Waar zit de meerwaarde van een acteur dan precies?

 

De simulatie-acteur heeft in zijn spel niet zo zeer de ontroering van zijn publiek voor ogen maar wel een duidelijk leerdoel. Hij staat in deze vorm ten dienste van het leerproces van zijn “publiek”, in dit geval de deelnemers uit een opleiding. De acteur creëert situaties waarin de deelnemers hun communicatieve vaardigheden kunnen toepassen of nieuwe gesprekstechnieken kunnen uitproberen.
Tegelijkertijd bewaakt de acteur het overzicht over het ganse communicatieve proces, houdt hij de reacties van de deelnemer in de gaten, stuurt hij zijn spel bij in de richting van het leerdoel en begeleidt hij de deelnemer naar een succesvolle uitkomst. Achteraf geeft hij dan zijn bevindingen aan de deelnemer mee onder de vorm van feedback.

Simulatie-acteren is dus een vak op zich… In de keuze van onze acteurs selecteren we bij The Tipping Point daarom zorgvuldig op hun pedagogische kwaliteiten en worden onze simulatie-acteurs ook intern opgeleid en gecoacht binnen de verschillende werkvormen die The Tipping Point gebruikt in de trainingen. Niet alle deelnemers leren immers op dezelfde manier, en door diverse oefenvormen aan te bieden, kunnen verschillende leerstijlen worden aangesproken. Zo krijgt elke deelnemer de mogelijkheid om op zijn eigen manier en tempo te groeien en te ontwikkelen. Wanneer we specifieke gesprekstechnieken gaan drillen, maken we gebruik van deelvaardigheidsoefeningen. We blijven weg van volledige gesprekken maar gaan enkel trainen op dat kleine stuk uit het gesprek waar men de techniek op kan toepassen. Door deze tijdsbesparing kan iemand meerdere keren oefenen totdat deze een succes in zijn aanpak voelt, beleeft en doorleeft.

“In de theorie lijkt het veel makkelijker”. Rollenspelen voelen initieel inderdaad soms wat ongemakkelijk en artificieel. Het is juist op die stretch van de comfortzone, dat de ervaring het wint van de theorie. We stoppen met praten op rationeel begripsniveau en we maken de brug naar ervaringsgericht leren. Hierdoor vergroot de geloofwaardigheid van de theoretische kennis en helpt het de deelnemers hun eigen authentieke communicatiestijl te vinden. Door de individuele succeservaringen wordt de praktijk verankerd en draagt deze bij aan de duurzame impact die we met de trainingen willen genereren bij onze klanten.

Wil je graag een klankbord of extra informatie rond werken met simulatie-acteur?

Ontdek onze events

Live workshops
13 mei 2025
Feedbackcultuur unlocked
23 september 2025
Het juiste gesprek op het juiste moment: een strategische aanpak voor HR
14 oktober 2025
Feedbackcultuur unlocked
18 november 2025
Leiderschap als hefboom voor een cultuur van dialoog
Online webinars
28 april 2025
Building Cultures of Dialogue
17 juni 2025
Building Cultures of Dialogue
Inge De Waele
Acteur
Maak kennis met Inge: deels psycholoog, deels theaterster en fulltime meester in simulatieacteren! Ze combineert psychologie met drama om je communicatie in een nieuw ‘licht’ te laten zien—letterlijk. Met speelse oefeningen en makkelijk te begrijpen feedback brengt Inge een sprankel in haar sessies. Of ze nu scripts schrijft of collega-acteurs coacht, haar doel is om je mee te nemen op een reis van zelfontdekking. Inge’s energie werkt aanstekelijk, en ze inspireert je innerlijke groei met elke luchtige en waardevolle ontmoeting!

Benieuwd naar meer?

Netflix en chill… maar dan met feedback

HOW TO

Wat maakt een leven goed?

ONDERZOEK

Conversational Leadership: de nieuwe standaard voor modern leiderschap

REFLECTIE

Betere dialogen beginnen hier: 3 boeken om te lezen in 2025

INSPIRATIE

Evaluatiegesprekken: een beetje als naar de tandarts gaan?

REFLECTIE
Wil je meer weten over feedbackcultuur?

Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

HOW TO

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

HOW TO

INTERVIEW | “Het belang en de uitdaging van feedback binnen organisaties”

INTERVIEW

Onder de ijsberg van leidinggevenden | Wat voorspelt goed leiderschapsgedrag?

HOW TO

INTERVIEW | Waarom organisaties investeren in opleidingen ‘groei- en ontwikkelgesprekken’?

INTERVIEW

Waarom een Academy van open aanbod opleidingen?

OPEN AANBOD

Waarom ‘motiverende gesprekken’ niet bestaan?

INTERVIEW

TOOLS om het maximum te halen uit ‘online facilitaties’

A fool with a tool is still a fool

Cultuur van continue feedback: feit of fictie?

Heb jij wel eens de bocht gemist?

Critical skill: De sleutel tot lifelong learning: feedback ontvangen

Opinie: waarom uw E-shaped collega de medewerker van de toekomst is?

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

Om een cultuur van dialoog te bouwen, is het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden essentieel. Dit vormt de basis waarop organisaties gesprekken effectief laten werken. Om organisaties hierin te ondersteunen, zetten wij bewust in op drie krachtige hefbomen om een gesprekscultuur te laten bloeien: Psychologische Veiligheid, Leiderschap en Feedbackcultuur. Elk van deze topics draagt bij aan een cultuur waarin gesprekken leiden tot groei, innovatie en duurzame resultaten.

Feedbackcultuur

Een cultuur waarin feedback geven, vragen en ontvangen dagelijkse praktijk is en gericht op voortdurende groei en ontwikkeling.

Leiderschap

Inspirerende leiders die vertrouwen en verbinding creëren, vormen de sleutel tot het bouwen van een cultuur waarin dialoog centraal staat.

Psychologische veiligheid

Een veilige omgeving waarin mensen durven spreken en ideeën delen, stimuleert innovatie en versterkt welzijn en samenwerking.

Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden vormen de basis voor constructieve gesprekken die vertrouwen, samenwerking en resultaatgerichte actie mogelijk maken.