Critical skill nr.4: Focus or Die

Critical skill nr.4: Focus or Die

Critical skill nr.4:
Focus or Die

Focus als onmisbare skill of the future


Een heel uur?!!

Herinner je je wanneer je nog een heel uur lang volledig gefocust was op een professionele taak? Niet opgeschrikt door een mail, een whatsapp of een notificatie? Zonder dat je gedachteloos facebook, instagram, linkedin of de website van De Standaard, de VRT of HLN raadpleegde? Zonder tussendoor weg te lopen voor een koffietje met een collega? 

Dat die herinnering niet meteen komt bovendrijven, is niet zo vreemd. Onze hoogtechnologische tijdsgewricht biedt meer afleiding dan ooit. Voortdurend hengelen opdringerige geluiden en beelden naar onze aandacht. En vaak slagen reclamemakers, sociale media apps en nieuwssites daar ook echt in: ze kapen onze focus en leiden ons af van de hoofdtaak die wij wilden uitvoeren.

“Zodoende heeft de mens van de 21ste eeuw last van een voortdurend versplinterde focus.”

De prijs van afleiding

Nochtans is de vaardigheid om je focus een tijdlang klemvast te houden onontbeerlijk voor wie productief en tevreden wil werken. Wie gedwee achter elk piepsignaal aanholt, eindigt zijn dag overweldigd, gestresseerd, en ontevreden. Slechte beslissingen en een lage productiviteit zijn een veel voorkomend gevolg van voortdurend concentratieverlies. Het vermogen de focus te bewaren te midden van een luide, drukke en vrijpostige wereld wordt daarom één van de belangrijkste skills of the future. 

Waarom ‘multitasking’ bullshit is

“Als je je aandacht verplaatst tussen twee of meer taken ben je niet aan het multitasken.”

Je doet dan geen dingen tegelijk, je doet dingen achtereenvolgens. Het licht van je hoofdlamp kan maar één ding tegelijk beschijnen. Bij ‘multitasken’ schakelt je aandacht tussen het ene en het andere, en bij elke overgang verspil je mentale energie. Shiften tussen taken is dus geen nuloperatie, maar heeft een wisselkost. En dat geldt zeker voor shifts die ongekozen zijn en zich van buitenaf aan je opdringen.

What to do? – oplossingen

Gelukkig zijn wij geen weerloze slachtoffers van de prikkels die ons van buitenaf onze focus proberen te stelen. Zo kunnen we in de eerste plaats aandachtsrituelen inbouwen: die zorgen ervoor dat de momenten van storing zelf gekozen en dus gereguleerd zijn. Het is een vorm van aandachtshygiëne die de verscheidenheid aan prikkels in goede banen leidt. Bijvoorbeeld door blokken in je agenda te zetten (bijvoorbeeld blokken van een uur) waarin je geen telefoons opneemt of online gaat. Je kunt ook gedurende een bepaalde tijdsperiode je notificaties afzetten. Of heel nauwgezet to do per to do afwerken. Beide technieken bouwen kunstmatige muren tegen aandachtsverlies.

Maar we kunnen het ook anders aanpakken en onze focus….trainen.

We kunnen ons brein erop trainen om langer te focussen, om dieper te focussen in korte tijdsfragmenten en ook om sneller te herfocussen. Twee technieken kunnen je daarbij helpen. Herhaaldelijk en met intentie het bovenstaande gedrag stellen, maar ook…. meditatie. Dankzij meditatie verhoog je de controle van je prefrontale cortex op impulsen van binnen of buitenaf.

Als je die twee hoofdstrategieën combineert (aandachtsrituelen inbouwen en je brein trainen op concentratie) zal focus in je werk je deel zijn. En de beloning daarvoor is niet mis: betere prestaties op het werk, een toegenomen gevoel van controle en een toenemend werkgeluk. 

Waar wacht je nog op? Let’s do focus!

Geen evenementen gevonden!