Best Practices – Telenet Let’s Talk

Let’s talk

Een cultuur van constructieve feedback installeren, is iets wat hoog op het prioriteitenlijstje staat van veel organisaties. Zeker in tijden waar voornamelijk virtueel wordt gewerkt, is het essentieel om alle communicatielijnen open te houden. In co-creatie met Telenet heeft The Tipping Point een hele reeks leer- en veranderinitiatieven gelanceerd die samen met hun H.R. voor de nodige boost en effecten heeft gezorgd. Van virtual learning journeys rond psychologische veiligheid en feedback vragen tot train-the-trainers, verdiepingsessies, learning labs & toolboxen voor de interne trainers. Een heel arsenaal aan digitale tools die ongetwijfeld voor de nodige inspiratie kunnen zorgen.

De uitdaging

 

Een feedback cultuur installeren betekent meer dan alleen de gesprekstechnieken aanleren. Het gaat over het creëren van een veilige omgeving waar mensen zich op hun gemak voelen bij het geven van feedback, waar feedback niet wordt gezien als een aanval maar als een kans om te leren en te groeien. Waar we onze eigen triggers kennen en rekening houden met de voorkeuren van anderen. 
De uitdaging ligt er dus in om een groeimindset tegenover feedback te installeren, mensen inzicht te geven in hun onderliggende interne processen, en handvaten aan te reiken om feedback op een correcte manier te geven.

De aanpak

 

Ons brein leert door herhaling. Wanneer we nieuwe dingen regelmatig herhalen, leggen we nieuwe paden aan in ons brein. Daarom hebben we voor een traject gekozen dat bestaat uit verschillende bouwstenen:

  • Inspiratiesessie: om ‘Let’s talk!’ top of mind te zetten binnen Telenet.
  • Trainingsessies: om inzicht te krijgen in de interne processen achter feedback en gesprekstechnieken in te oefenen. Theoretische sessies en oefensessies wisselen elkaar af.
  • Toolbox: om alle medewerkers die niet konden deelnemen aan de sessies ook mee te nemen in het verhaal. Dit bestaat uit leermateriaal waarmee interne trainers zelf trainingssessies konden organiseren.
  • Learning Lab: om de opgedane kennis te borgen. Dit is e-content in verschillende vormen zoals video’s, e-magazines, quizzen, zelfscans enz. die medewerkers autonoom kunnen bestuderen.

De impact

 

Met de verschillende bouwstenen die telkens dezelfde klemtonen legden vanuit een andere invalshoek, hebben we een gemeenschappelijke taal gecreëerd binnen Telenet. Dezelfde woorden en begrippen gebruiken, verlaagt de drempel om elkaar aan te spreken en feedback te bekijken als een kans om te groeien.

Geïnteresseerd in hoe wij zulke trajecten opbouwen? Let’s talk!

“In de transformatie naar een cultuur van continue feedback, schakelden we The Tipping Point in als trainingspartner. Ik ben sterk onder de indruk van de snelheid waarmee zij een op-maat-leertraject wisten op te bouwen. Hun sterke expertise in het domein van feedback werd al snel duidelijk. Covid-19 bracht een extra challenge met zich mee die door hen werd omarmd als een opportuniteit om de digitale tour op te gaan. The Tipping Point is een niet gewoon een leverancier van trainingen. Je kan met hen een hecht partnership bouwen dat gestoeld is op een open, to-the-point communicatie enerzijds, waarin feedback ter harte wordt genomen en in actie omgezet. En anderzijds op een enorme portie flexibiliteit om te beantwoorden aan de veranderende noden en wensen.”

– ANNELORE DE POTTER, TALENT OFFICER & VERSCHILMAKER

 
 

Onze events

Geïnteresseerd in onze events rond feedback?

Geen evenementen gevonden!

SKILLS FOR TODAY AND TOMORROW

Welke soft skills winnen aan belang?

Op basis van ons onderzoek en ervaring hebben wij 4 categorieën van (soft) skills
geïdentificeerd die cruciaal zijn om performant te blijven in de toekomst?

Meet our clients

  • Graag wil ik jou en al jouw fantastische lesgevers en acteurs bedanken voor de zeer interessante en leerrijke trainingen. Het was niet altijd evident om over EQ te spreken in een wereld waar IQ nog steeds hoogtij viert. De lessen waren een eyeopener voor vele deelnemers en zullen een change proces inzetten. We waarderen jullie professionaliteit, flexibiliteit en de warme aandacht voor de deelnemers. De gedrevenheid en de passie voor jullie vak van elkeen in het team is ons bijgebleven. We kijken er naar uit om ook in de toekomst nog met jullie te kunnen samenwerken voor diverse projecten.
    Inge MausBelfius Talent Development, Leadership & Change
  • Wij zijn met The Tipping Point beginnen werken tijdens de eerste lockdown in maart 2020. Wat daar uit kwam was meteen: WAUW... TTP was 1000% klaar voor digitale training. In 2 jaar tijd hebben we iets meer dan 20 sessies met hen gedaan en onze medewerkers zijn nog steeds unaniem:
    • de kwaliteit van de inhoud
    • de sessies: interactief, spannend, kort formaat, to the point,...
    • de vaardigheden en passie van de verschillende trainers
    • En niet te vergeten: onze samenwerking met An, die veel energie steekt in sessies op maat van de behoeften en doelstellingen van Securex.
    • Wij kijken nu al uit naar de volgende projecten samen, want The Tipping Point is niet alleen een topleverancier, maar ook een echte partner!
    Christine NauwelaersTalent Specialist, Securex
  • Alleen de beste opleidingen helpen onze medewerkers echt vooruit. Daarom werkt ons team van De Academie zo graag samen met The Tipping Point. 
    Zij leggen de lat telkens opnieuw hoog. Wetenschappelijk onderbouwd, sterk inhoudelijk, goed gestructureerd. Én met de focus op de praktijk, zodat de kennis meteen kan worden toegepast.
    De trainingen worden altijd verzorgd door sympathieke en enthousiaste knappe koppen. Zodat onze cursisten altijd meteen mee zijn. Het is ook fijn dat de samenwerking zo flexibel verloopt. 
    We hebben de opleidingen al meermaals geëvalueerd en aangepast. De coronaperiode bewees nogmaals hoe uitzonderlijk hun aanpassingsvermogen is. Het finale feedbacktraject dat we nu hebben, volledig online trouwens, is er één waar we echt heel trots op zijn.
    Ook onze cursisten zijn heel enthousiast. We ontvangen alleen maar positieve reacties! Over de goede opbouw, de focus op interactie, de bruikbaarheid in hun dagdagelijkse job. 
    Ze houden ook van het vlotte tempo, de heldere uitleg en het immer sympathieke vleugje humor dat elke opleiding nóg aangenamer maakt.
    Inge, Nathalie, Lene van het Academie-teamMediahuis België
  • Bij AG werken we sinds begin 2020 samen met The Tipping Point. Waarom? Om onze medewerkers kwalitatief sterke sessies aan te bieden waar ze effectief geïnspireerd buiten lopen en weten wat ze nu anders kunnen doen in hun privé –of werkleven. De mensen achter The Tipping Point denken actief met ons mee en geven suggesties waar nodig. Hun omschakeling van klassikaal naar virtuele learning journeys heeft voor onze medewerkers het verschil gemaakt in tijden van Corona. Ze zijn gewoon goed in wat ze doen zo blijkt ook uit de vele reacties die we krijgen van onze medewerkers zoals: “The Tipping Point doet het altijd goed!” of “Iedereen zou deze sessie moeten volgen!”. Elke sessie is wetenschappelijk gestaafd, hun trainers zijn inhoudelijk en pedagogisch top en de opvolging is een enorme meerwaarde.
    Liesa MolenaersLearning advisor bij AG Insurance
  • The Tipping Point is voor ons een ‘preferred’ partner in Learning & Development omdat zij een zeer integrale aanpak voorzien met een duidelijke unieke ‘value proposition’, zijnde het breinleren. De grondige aanpak en begeleiding in het bepalen van leerdoelstellingen, steeds op maat oplossingen met  focus op transfer, alles gebaseerd op hoe ons brein leert, gegeven door uitstekende trainers.

    Kortom een zeer innovatieve aanpak die heel erg gesmaakt wordt bij onze medewerkers en managers. Daarnaast hebben zij de juiste mix van competenties in huis om in hun oplossingen verder te gaan dan de klassieke ‘classroom’ training. Hun kennis en ervaring in het digitale leren heeft ervoor gezorgd dat digitaal leren 2.0 zijn ingang gevonden heeft binnen Telenet.

    TINNE DE BACKERLearning & Talent development manager, TELENET
  • The Tipping Point heeft een andere kijk op leren en gaat net dat stapje verder om een sterke, kwalitatieve opleiding neer te zetten - met veel aandacht voor een zo optimaal mogelijke transfer naar de praktijk. We hebben hen leren als een innovatieve partner die actief meedenkt en een verfrissende aanpak biedt. Een geslaagde formule, zoals vooral ook uit de reacties van onze medewerkers blijkt: 'De opleiding werd zeer duidelijk en leuk aangebracht en zullen we goed in de praktijk kunnen gebruiken' 'De trainers waren uitstekend' 'Hopelijk krijgt elke medewerker deze opleiding!' 'Sterk onderbouwde opleiding door sterke ervaring van de trainers' 

    Wij kijken alvast uit naar de verdere samenwerking!

    JANA HINDRYCKX Learning specialist retail, DELHAIZE
Let’s talk

Vragen over ons aanbod?

    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.