Passions meets science meets pragmatism

 

The Tipping Point is ontstaan uit de gemeenschappelijke passies van 2 ex-collega’s en tevens broer en zus. Leren, ontwikkelen en veranderen zit als het ware in het bloed van Katelijn en Tom Nijsmans. Na 15 jaar in de wereld van Learning & Development hebben ze een methodologie ontwikkeld die stoelt op Brain Based Learning. Samen met een ploeg doorwinterde professionals hebben ze een specifiek aanbod ontwikkeld: naast hun aanbod van kant-en-klare modules helpt The Tipping Point organisaties in hun zoektocht naar de juiste mix (digitaal en/of classroom) van ingrediënten voor leer- en verandertrajecten met impact.

Our team

Naast bovenstaande mensen hebben wij een jarenlange samenwerking met een aantal L&D professionals: doorwinterde trainers, professionele acteurs, e-learning developers & graphical designers.

6 Redenen om met ons in zee te gaan:

1

Passie voor leren & ontwikkelen


Elke van onze medewerkers is gebeten door het vak. Leren, ontwikkelen en veranderen. We staan ermee op en gaan ermee slapen…
2

Focus op impact


Return On Investment dragen we hoog in het vaandel: concrete leerdoelstellingen = concrete verwachtingen.
3

Methodologie van breinleren


De kennis van hoe het brein leert, is een echte goudmijn voor professionals die actief zijn op gebied van leren en veranderen. Dat willen we graag delen…

4

Combinatie digitaal en classroom

We begeleiden leer- en verandertrajecten zowel in classroom als via digitale platformen (of de combinatie).


5

Visueel attractief

Het oog mag ook wat: visuele prikkels blijven een belangrijke bron van effectief leren. Hier besteden we graag aandacht aan.


6

Emotie via films & acteurs

Emoties zorgen ervoor dat leren wordt onthouden. Vandaar de inzet van specifiek filmmateriaal en professionele acteurs…


 

Een greep uit onze klanten

  • All
  • Klanten
  • VLJ
  • Public & Non profit
  • Services & Media
  • Retail, FMCG, Fashion
  • IT, Telecom & Consultancy
  • Commodity
  • Healthcare & Pharma
  • Industry, Construction & Engineering
  • Leisure, tourisme, horeca
  • Transport & Logistics
  • TTP
 
AE
Accor Hotels
Acerta
Actiris
Adecco
AGENTSCHAP BINNENLANDS BESTUUR
AGO
Ahold Delhaize
Alken Maes
Arcade
Atlas Copco
Aviapartner
AZ Sint-Lucas
BASF
BASIC FIT
Bergerat Monnoyeur
bpost
Bluecrux
C&A
Canon
Care-ion
Carrefour
Chevron
Cigna
Cinionic
Club
CM
COLRUYT
Computacenter
Confederatie Bouw
Crowne Plaza Brussels
DB Schenker
DE VOORZORG
Delhaize
DELA
DELOITTE
DEME
Departement Cultuur, Jeugd & Media
Domestic Services
DPG Media
De Lijn
Elia
ELI LILLY
Engie
Eurocontrol
FLORE
FLUXYS
FOD ECONOMIE, KMO, MIDDENSTAND EN ENERGIE
GAMMA
gas.be
GB FOODS BELGIUM
Global PSA
GO4JOBS
GS1
Henkel
Home Sweet Home
Icometrix
IDEWE
IKEA
Indaver
Intracto
IOK
IVBO
JANSSEN PHARMACEUTICA
KAREL DE GROTE HOGESCHOOL
KDG
Keyrus
Koninklijke Maatschappij Voor Dierkunde Van Antwerpen
Kruidvat
KU Leuven
Luminus
MACOBO-STABO
Maintenance Partners
Mediahuis
Mensura
Microsoft
My Family
Nationale Loterij
Nike
NIRAS
NMBS
NU SKIN
OCMW GENT
Oeco Group
Orange Cyberdefense
Ormit
OVAM
Pauwels Consulting
PFIZER
Provincie Antwerpen
Provincie Limburg
Provincie Vlaams-Brabant
Proximus
QUALIPHAR
RANDSTAD
REYNAERS ALUMINIUM
RODE KRUIS – VLAANDEREN
RSZ-ONSS-LSS
SCK-CEN
SECUREX
SICK
Sirris
Stad Gent
Hasselt
SWECO
SWITCH
Telenet
THREON
TOBANIA
TORFS
Tosoh
Touring Verzekeringen
TOYOTA BOSHOKU
Trigion
Trilations
TUI België
UA
UCLL
UGENT
Van In
VDAB
Vlaamse Overheid
VLAAMSE OVERHEID – DEPARTEMENT FINANCIËN
POLITIE
Vlaanderen – Mobiliteit & Openbare werken
Vlerick Business School
VOKA
WATER-LINK
WE Belgium
WIT-GELE KRUIS
Whitemilk
Wolters Kluwer
XERIUS
Zorgbedrijf Antwerpen
 

Geïnteresseerd in breinleren? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

INSCHRIJVEN

Onze klanten zeggen...

  • Lesgeven met 40 studenten voor me, sommigen in hun bed (gelukkig niet bij elkaar), enkelen met een zwart scherm, met en zonder geluid en de occasionele kersttrui met lichtjes. Op zoek naar tips om het leuker en vooral leerrijker te maken, kwam ik uit bij dit boek van Katelijn Nijsmans. #Eyeopener! #onlineclasses
  • Geopend, gesnuffeld en direct 60 blz gelezen. Het leest heel vlot. Leuk te zien dat Katelijn de basisgedachte van haar bureau The Tipping Point - namelijk alles wat met breinleren te maken heeft - in een boek heeft gezet, samen met haar NL-collega Ria. Ik was al enthousiast over "Breinopeners" (ISBN 9789462721982), alleen vind ik dit nieuwe boek nog toegankelijker en misschien ligt dat voor een stuk aan het "steekkaartenformaat" waarin dit boek is uitgebracht: het lijkt niet veel waardoor je er sneller aan begint en eens bezig leg je het niet meer weg. Een duidelijke uitleg en vooral handige checklists die je meteen kan toepassen. Een aanrader voor wie nog eens wil stilstaan bij de opbouw van zijn eigen opleidingen om ze met kleine aandachtspunten uit het boek nog beter te laten renderen (b.v. bewust inzetten van primetime/downtime, ...)
  • Corona heeft voor een steile leercurve gezorgd in trainersland. Nadat er eerst veel aandacht was voor de techniek, volgde de didactiek: hoe kun je een ‘locatie-programma' ombouwen tot een online training? Voor nog meer verdieping schreven Ria van Dinteren en Katelijn Nijsmans In het echt ben ik veel leuker, waarin ze ons leren hoe we met kennis van het brein nog effectiever online kunnen trainen.

    Dat online trainen anders is dan trainen op locatie, hebben we inmiddels allemaal wel ervaren. Als trainer en/of als deelnemer. Breindeskundigen en opleiders Van Dinteren en Nijsmans laten zien hoe je een training zo breinvriendelijk kunt maken, met als doel natuurlijk om je training zo effectief mogelijk te maken. Wat werkt, wat werkt anders en wat werkt niet? Ze doen dit aan de hand van de vijf voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het brein in de ‘leerstand' te krijgen: veiligheid en aandacht voor emotie, de mogelijkheid om informatie te verwerken, verbinding, gebruik van zo veel mogelijk zintuigen en focus. Op al deze gebieden moeten onze hersenen hun weg vinden bij online werken. Soms zelfs letterlijk, als onze interne ‘gps', de entorhinale cortex, alle routines kwijt is. Voelen deelnemers zich veilig in de training? Op locatie helpt het om iedereen persoonlijk welkom te heten, maar bij grote groepen mensen die zich vaak tegelijk in de digitale wachtkamers melden, is dat haast niet te doen. Meer nog dan op locatie, is duidelijkheid nodig voor het gevoel van veiligheid: wat is het programma, wie is de trainer, welke techniek gaan we gebruiken?


    Relativerende fails

    Met de ‘fail of the week' bieden de auteurs een relativerend kijkje in hun eigen opleidingskeuken: ook zij zondigen nog wel eens tegen hun eigen breinregels. Toch te veel inhoud aan de orde gesteld, sheets met te veel tekst... Ook deskundigen zijn niet onfeilbaar. Maar we kunnen er allemaal van leren, ‘gun jezelf een growth mindset' is ook een belangrijke voorwaarde voor effectief leren. Ook als trainer ben ik gerustgesteld dat het heel normaal is dat de stress flink toeslaat als de internetverbinding hapert. Of als het systeem waar je mee moet werken je er gewoon uitgooit (kleine tip: controleer even of dat voor beeld én geluid geldt. Deelnemers konden volop meegenieten van mijn frustratie...). Mijn zoogdieren- en reptielenbrein grepen in: pas op, gevaar!


    Aan de slag!

    Ieder hoofdstuk eindigt met de praktijk: aan de slag! Sommige tips zijn inmiddels waarschijnlijk al bekend, zoals die voor het gebruiken van techniek. Maar de meeste zijn nieuw en meteen toepasbaar. Een concept-draaiboek voor de opbouw van je training en de verdeling van de informatie hierover bijvoorbeeld (zet jij het primary- en het recency-effect al in?). Belangrijk om hier van tevoren goed over na te denken. Zoals de auteurs stellen: het werkgeheugen is tenslotte geen Dropbox waar je informatie aan kunnen blijven toevoegen! Fijn is ook het overzicht van hybride manieren van werken, bijvoorbeeld werken met een deel van de groep online en een deel op locatie. Maar de titel van de tabel waarin dit staat, maakt duidelijk hoe de auteurs over deze vormen denken: liever niet, maar als het toch moet...


    Online en offline

    In het echt ben ik veel leuker geeft trainers inzichten en handvatten om breinkennis toe te passen in hun trainingen. Veel van de tips zijn niet exclusief toepasbaar op online trainingen, maar dat is natuurlijk geen enkel bezwaar. De kans is immers groot dat online trainingen een structurele plek krijgen in de mix van didactische mogelijkheden. En dan is het maar goed dat de hersenen online én off line goed bediend worden!

    Liesbeth Tettero
  • “In het echt ben ik veel leuker”… Deze titel plakt op het boek van Ria Van Dinteren en Katelijn Nijsmans. Met zo’n opener word ik al nieuwsgierig naar de rest. De subtitel geeft meer prijs: ‘Online Impact realiseren door breinprincipes toe te passen’. Naast de grappige titel, is ook de vorm van het boek anders dan het klassieke formaat. Het afgelopen jaar hebben learning professionals willens-nillens de weg gevonden naar online vergaderen, workshops begeleiden en trainen. En hoe goed we het ook bedoelen: een copy/paste van on-site training naar viraal werkt gewoon niet. In dit boekje staan naast tips en tricks voor je online aanpak, ook mislukkingen onder ‘fail of the week’. Oef,het is fijn te weten dat ik niet de enige ben die nu en dan twijfelt. Maar ook de onderliggende redenen waarom je je aanpak maar best zou aanpassen is beschreven. Het ‘cocktail-effect, relevance of signaling principe…: theorie wisselt af met de prakijk. Het boekje is een mooie aanvulling op andere werken zoals Ruth Colvin -Clark's  ‘Evidence based training methods’. De meeste principes gelden trouwens ook voor on-site trainingen en niet enkel online. Het is kort, krachtig, leuk geïllustreerd en toegankelijk. > Als je deze vakantie wat wil bijbenen, maar ook tijd wil overhouden voor een plonsje in het zwembad, is dit boekje zeker wat!
    Sofie Willox
  • Alleen de beste opleidingen helpen onze medewerkers echt vooruit. Daarom werkt ons team van De Academie zo graag samen met The Tipping Point. 
    Zij leggen de lat telkens opnieuw hoog. Wetenschappelijk onderbouwd, sterk inhoudelijk, goed gestructureerd. Én met de focus op de praktijk, zodat de kennis meteen kan worden toegepast.
    De trainingen worden altijd verzorgd door sympathieke en enthousiaste knappe koppen. Zodat onze cursisten altijd meteen mee zijn. Het is ook fijn dat de samenwerking zo flexibel verloopt. 
    We hebben de opleidingen al meermaals geëvalueerd en aangepast. De coronaperiode bewees nogmaals hoe uitzonderlijk hun aanpassingsvermogen is. Het finale feedbacktraject dat we nu hebben, volledig online trouwens, is er één waar we echt heel trots op zijn.
    Ook onze cursisten zijn heel enthousiast. We ontvangen alleen maar positieve reacties! Over de goede opbouw, de focus op interactie, de bruikbaarheid in hun dagdagelijkse job. 
    Ze houden ook van het vlotte tempo, de heldere uitleg en het immer sympathieke vleugje humor dat elke opleiding nóg aangenamer maakt.
    Inge, Nathalie, Lene van het Academie-teamMediahuis België
  • The Tipping Point succeeded in translation the topic of ‘Resilience’ into an inspiring learning-journey. The brain based learning approach is a perfect match for our company and the cooperation with the Tipping Point-team is always professional, flexible and highly energizing!
    Elke DeprostTalent&Training Coordinator DEME nv
Geen evenementen gevonden!
Meer events