Veranderingen en werkdruk in je organisatie beïnvloeden de veerkracht van jouw medewerkers. Als leidinggevende ben je mede verantwoordelijk voor het welzijn van jouw medewerkers.
Moet je jouw medewerkers ondersteunen in al die zaken? Tot waar reikt jouw verantwoordelijkheid als leidinggevende? En in hoeverre is een medewerker zelf verantwoordelijk voor het versterken van hun veerkracht?
“Wanneer je stresssignalen oppikt bij je medewerkers en ze bespreekbaar maakt, leg je het fundament voor een veerkrachtig team.“
In de interactieve opleiding ‘Veerkracht bespreekbaar maken’ staan we stil bij jouw rol als leidinggevende. We vertrekken daarbij van jouw concrete cases. Zo kan je nieuwe kennis en vaardigheden meteen meenemen naar je werkvloer.
Na deze training weet je wat veerkracht is en waar jouw verantwoordelijkheden als leidinggevende liggen en ook eindigen. Je kent de impact van negatieve stress en herkent waarschuwings- en alarmsignalen in je team. Je hebt ook enkele beproefde gesprekstechnieken onder de knie om stress bespreekbaar te maken zowel individueel als in groep.
Deze technieken oefen je samen met de andere cursisten én met een simulatieacteur. Je werkt aan je persoonlijke actieplan en krijgt van ons een nuttige visual of job aids die je ook na de training kan raadplegen.
1. Wat is veerkracht nu eigenlijk?
Om te weten wat veerkracht is, moet je weten wat positieve en negatieve stress is. En waarom hebben wij stress eigenlijk nodig?
2. Mijn rol als leidinggevende binnen veerkracht
Je bent leidinggevende, geen therapeut. Dat lijkt evident, maar waar trek jij de grens?
3. Stresspatronen herkennen in mijn team
Welke impact heeft stress op de gedachten, het gedrag en de gevoelens van jouw medewerkers. Leer waarschuwings- en alarmsignalen herkennen en grijp juist in.
4. Let’s do this – gesprekstechnieken: fundamentals
Je leert wat je moet doen wanneer een medewerker negatieve stress ervaart en hoe je die stress benoemt en bespreekbaar maakt.
Na deze training:
Deze training kan perfect ingezet worden als een plug and play training, maar kan even goed deel uitmaken van een Learning Journey. Hieronder enkele voorbeelden die je kan inzetten om het effect van de training te verhogen:
Ganse dag
Aangepast format mogelijk in functie van de leerdoelstellingen
Leidinggevenden
Leren doen we allemaal in verschillende vormen en op verschillende manieren. Om de skills te implementeren die voor jouw organisatie belangrijk zijn, is het cruciaal dat de gebruikte leerinstrumenten de nodige impact hebben en afgestemd zijn op jouw organisatiecultuur. Op basis van onze expertise en ervaring onderscheiden wij de volgende:
The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.