I'm looking for
product
  • Elke
  • E-books
in a size
size
  • Elke
  • E-books
. Show me the
colour
  • Elke
  • E-books
items.
Super Search
  • HOME
  • FORMATS
    • OPLEIDINGEN
    • INSPIRATIESESSIES
    • VIRTUAL LEARNING JOURNEYS
    • E-BOOKS
    • OP MAAT
    • EVENTS
  • TOPICS
    • ZELF-REGULATIE
    • LEIDINGGEVEN
    • SAMENWERKEN
    • LEREN
  • EVENTS
    • Demo’s ‘Leren in tijden van corona’
    • 29/01 | Demo ‘Een veerkrachtig team bouwen’
    • 3/02 | Demo ‘Emotionele intelligentie’
    • 10/02 | Demo ‘Feedback geven & ontvangen’
    • 22/02 | Demo ‘Psychologische veiligheid’
    • 03/03 | Demo ‘Feedbackcultuur stimuleren’
    • 23/03 | Lunch & Discover
  • WHO WE ARE
    • OUR CLIENTS
    • OUR TEAM
    • OUR APPROACH
    • OUR BLOG
  • VACATURES
    • LEARNING & DEVELOPMENT
      PROGRAM MANAGER
  • CONTACT
  • OUR EVENTS
  • OUR TEAM
  • OUR CLIENTS
  • NL
    • FR
    • EN
The Tipping Point
  • HOME
  • FORMATS
    • OPLEIDINGEN
    • INSPIRATIESESSIES
    • VIRTUAL LEARNING JOURNEYS
    • E-BOOKS
    • OP MAAT
    • EVENTS
  • TOPICS
    • ZELF-REGULATIE
    • LEIDINGGEVEN
    • SAMENWERKEN
    • LEREN
  • EVENTS
    • Demo’s ‘Leren in tijden van corona’
    • 29/01 | Demo ‘Een veerkrachtig team bouwen’
    • 3/02 | Demo ‘Emotionele intelligentie’
    • 10/02 | Demo ‘Feedback geven & ontvangen’
    • 22/02 | Demo ‘Psychologische veiligheid’
    • 03/03 | Demo ‘Feedbackcultuur stimuleren’
    • 23/03 | Lunch & Discover
  • WHO WE ARE
    • OUR CLIENTS
    • OUR TEAM
    • OUR APPROACH
    • OUR BLOG
  • VACATURES
    • LEARNING & DEVELOPMENT
      PROGRAM MANAGER
  • CONTACT

The Tipping Point > Portfolio
  • Opleidingen – Omgaan met weerstand en agressie – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleidingen – Feedback geven & ontvangen – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleidingen – Een veerkrachtig team bouwen – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleiding – Veerkrachtig leiderschap in tijden van verandering – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleidingen – Veerkracht in tijden van verandering – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleiding – Communiceren met impact – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Opleiding – Focusmanagement – Mensura

    0
    The Tipping Point
  • Inspiratiesessies – Building the skills for today and tomorrow – Mensura

    De arbeidsmarkt davert onder een veelheid van veranderingen. Zowel de vorm als de inhoud van het concept ‘werk’ krijgt…

    0
    The Tipping Point
  • Inspiratiesessies – Feedback & the brain – Mensura

    Feedback heeft onnoemelijk veel voordelen en wordt wel eens terecht ‘the breakfast of champions’ genoemd. Positief gedrag wordt erdoor…

    0
    The Tipping Point
  • Inspiratiesessies – Our social brain – Mensura

    In 90 minuten nemen we de deelnemers mee in de neurobiologische verklaring van waarom mensen geneigd zijn om in…

    0
    The Tipping Point
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Discover our events

jan 29 2021

BREAKFAST & DISCOVER | Our Virtual Learning Solutions ‘Een veerkrachtig team bouwen’

Virtueel - via ZOOM
GRATIS
feb 03 2021

BREAKFAST & DISCOVER | Our Virtual Learning Solutions ‘Emotionele Intelligentie’

Virtueel - via ZOOM
GRATIS
feb 10 2021

BREAKFAST & DISCOVER | Our Virtual Learning Solutions ‘Feedback geven & ontvangen’

Virtueel - via ZOOM
GRATIS
Geen evenementen gevonden!
Meer events
ONZE FORMATS:
OPLEIDING | INSPIRATIE | ONLINE | OP MAAT

Erkend dienstverlener KMO-portefeuille
Reg.: DV.O229775

©The Tipping Point - 2020 | Privacy | Cookies

  • HOME
  • FORMATS
    • OPLEIDINGEN
    • INSPIRATIESESSIES
    • VIRTUAL LEARNING JOURNEYS
    • E-BOOKS
    • OP MAAT
    • EVENTS
  • TOPICS
    • ZELF-REGULATIE
    • LEIDINGGEVEN
    • SAMENWERKEN
    • LEREN
  • EVENTS
    • Demo’s ‘Leren in tijden van corona’
    • 29/01 | Demo ‘Een veerkrachtig team bouwen’
    • 3/02 | Demo ‘Emotionele intelligentie’
    • 10/02 | Demo ‘Feedback geven & ontvangen’
    • 22/02 | Demo ‘Psychologische veiligheid’
    • 03/03 | Demo ‘Feedbackcultuur stimuleren’
    • 23/03 | Lunch & Discover
  • WHO WE ARE
    • OUR CLIENTS
    • OUR TEAM
    • OUR APPROACH
    • OUR BLOG
  • VACATURES
    • LEARNING & DEVELOPMENT
      PROGRAM MANAGER
  • CONTACT
Blij dat je er bent! Ook wij gebruiken cookies op onze website om je een optimale surfervaring te geven en jouw voorkeuren te bewaren voor een volgend bezoek. Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van cookies.
Cookie instellingenACCEPTERENWEIGEREN
Manage consent

Cookies Beleid

Zoals gebruikelijk bij bijna alle professionele websites maakt deze site gebruik van cookies, dat zijn kleine bestanden die naar uw computer worden gedownload, om uw ervaring te verbeteren. In ons cookiebeleid wordt beschreven welke informatie ze verzamelen, hoe we die gebruiken en waarom we deze cookies soms moeten opslaan. We zullen ook delen hoe u kunt voorkomen dat deze cookies worden opgeslagen, hoewel dit bepaalde elementen van de functionaliteit van de site kan verminderen of ‘breken’.
Functionele cookies
Altijd ingeschakeld

Functionele cookies zorgen ervoor dat uw ingegeven voorkeuren bewaard worden en dat de site (bv. taalkeuze, type toestel waarmee de website wordt bezocht, …) bezoekers herinnert en herkent bij een volgend bezoek. Denk hierbij aan de taalkeuze, uw type toestel, wanneer u de website bezocht hebt, …). De functionele cookies hebben als voordeel dat bezoekers hun voorkeuren niet steeds opnieuw moeten ingeven wat voor een vlotter gebruik en toegang tot de site zorgt. Functionele cookies kunnen steeds verwijderd worden via de instellingen van de browser.

Niet-functionele cookies

Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Safe Harbor Principles en is aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Indien u niet wilt dat er gegevens over uw websitebezoek doorgegeven wordt aan Google Analytics kan u de Google Analytics Opt-out Browser Add-on downloaden en installeren.

Programme
  • Introduction
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Nos trajets d’apprentissages virtuels
  • Contenu de « Former en ligne » :
    • Première impression: pas d’apprentissage sans sécurité
    • Un départ gagné = une bataille quasi remportée
    • Faites en sorte que les acquis restent: la science de l’apprentissage en ligne
    • Exercice: les principes cérébraux en formation
    • La capacité d’attention et les « fuites »  de concentration
    • Grab ‘n go: travailler avec des poignées
    • Utilisez tous les sens: les principes multimédias.
  • Questions et réponses
Programma
  • Eeeuhm… veerkracht? Wat doet dit met ons?
  • Breinhygiëne! Hoe zorgen voor je brein?
  • Eerste hulp! Bij angst.
  • En nu? Hoe omzetten naar de praktijk?

+ Q&A

Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘feedback geven & ontvangen’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Grrr…feedback: feedback & ons brein
    • Mis de bocht niet: wat zijn jouw triggers?
    • Valkuilen: do’s & don’ts
    • Zet je schrap: feedback in de praktijk
  • Q&A
Programme
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Trajet d’apprentissage digital ‘donner et recevoir du feedback’
  • Avant et après la formation : que faire ?
  • Contenu:
    • Grrr…feedback ! Le feedback et notre cerveau
    • Ne ratez pas le virage : quels sont mes déclencheurs?
    • Pièges : à faire et à ne pas faire
    • Préparez-vous: le feedback en pratique
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Trajet d’apprentissage digital ‘La résilience en période de Corona’
  • Avant et après la formation : que faire ?
  • Contenu:
    • Résilience….? Le lien entre résilience et neurosciences
    • Meet your brain: quel est l’impact sur notre cerveau
    • Hygiène cérébrale: comment prendre soin de son cerveau?
    • Comment faire en cas de stress ou d’angoisse?
  • Q&A
Programme
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Ce qui est virtuellement possible (et ce qui ne l’est pas ): l’apprentissage synchrone ou a-synchrone
  • Trajet d’apprentissage digital ou webinars : comment, pourquoi et avec quelles possibilités ?
  • Aperçu de quelques bonnes pratiques :
    • Nouveaux trajets d’apprentissage en ligne
    • Travailler avec des boîtes à outils
    • Laboratoires d’apprentissage
    • Reboarding : rebobiner, résilience et réinitialisation
    • Cas pratique : Créer une culture de feedback grâce à des interventions digitales
  • Q&A
Programme
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Trajet d’apprentissage digital ‘La gestion du focus’
  • Avant et après la formation : que faire ?
  • Contenu:
    • Le focus et notre cerveau
    • Comment fixer des priorités
    • Déconcentration et multitasking
    • Détox digital
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘online trainen’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Tijdens deze Virtual learning journey bekijken we hoe jij als trainer/ facilitator mensen kan helpen leren:
      • First impression: zonder veiligheid geen leren.
        • Goed begonnen is half gewonnen.
      • Make it stick:
        • De wetenschap van online leren.
        • Oefening: de breinprincipes in jouw training.
      • The online attention span:
        • De 3 concentratielekken tijdens online training.
        • Grab ’n go: werken met hooks
      • Use all sense:
        • De principes van multimedia design.
  • Q&A
Programma
  • Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘online faciliteren’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Online faciliteren vs. online trainen
    • Veiligheid als start van een goede facilitatie: do’s en don’ts
    • Hit the road: online werkvormen die het verschil maken
    • Online faciliteren in de praktijk
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘Een veerkrachtig team bouwen’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Wat is team(veer)kracht?
    • Team(veer)kracht in kaart:
      • Zoek de 7 verschillen: hoe veerkracht verschilt tussen mensen
      • Oefening: breng je team(veer)kracht in kaart
    • Bouwen aan de team(veer)kracht: hoe & hoe bespreekbaar maken?
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘emotionele intelligentie’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • E.Q en ons brein: nut van EQ op de werkvloer?
    • Me, myself and I:
      • Zelf-kennis: hoe ziet mijn handleiding eruit?
      • Zelf-regulatie: hoe kan ik me sturen?
    • Empathie for dummies
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Wat is virtueel mogelijk (en wat niet?): synchroon vs. a-synchroon leren
  • Virtual Learning Journeys vs. webinars: wat, waarom en welke mogelijkheden?
  • Sneak preview van enkele best practices:
    • Nieuwe Virtual Learning Journeys
    • Werken met toolboxen
    • Learning labs
    • Reboarding: rewind, resilience & reset
    • Case: feedbackcultuur creëren door digitale interventies
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • ‘Feedbackcultuur installeren’: de context vs. de uitdaging
  • Inhoud:
    • Feedback geven vs. ontvangen vs. vragen
    • Psychologische veiligheid als onderbouw van een feedbackcultuur
    • Een arsenaal van digitale leerinitiatieven:
      • Virtual learning journeys
      • Live keynote presentaties (& opnames)
      • Verdiepingsessies a.d.h.v. e-books
      • Train-the-trainers a.d.h.v. toolboxen
      • Rol van H.R. en L&D
      • Werken met learning nuggets
    • Learning labs & toolboxen: hoe zorg je ervoor dat de organisatie dit kan verder zetten zonder The Tipping Point?
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘Psychologische veiligheid’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Psychologische wat? Wat is psychologische veiligheid?
    • Fail fast forward: waarom is dit zo belangrijk?
    • SCARF: hoe installeren in de praktijk?
    • Brace yourself: mijn rol?
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘veerkracht in tijden van Corona’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Eeeuhm… veerkracht?: wat doet veerkracht met ons brein?
    • Meet your brain: de impact op ons brein?
    • Breinhygiëne: hoe zorgen voor jouw brein?
    • Eerste hulp bij angst?
  • Q&A
Programma
  • The Tipping Point | Building the skills for today & tomorrow
  • Virtual Learning Journeys ‘focusmanagement’
  • Pre- & postwork: wat houdt dit juist in?
  • Inhoud:
    • Focus & ons brein?
    • Prioriteiten stellen
    • Afleidingen & multitasken
    • Digitale detox
  • Q&A
Wie is Martine?

Martine Meekers bestudeerde tijdens haar studie pedagogische wetenschappen hoe mensen leren en hoe je als bedrijf de optimale leercontext creëert op strategisch en operationeel niveau. Ze is gefascineerd door het leerproces van mensen en startte haar carrière als learning en development expert in diverse organisaties.
Ze blikt terug op 10 jaar ervaring als leerontwerper en facilitator van individu-, team- en organisatie ontwikkeling. De laatste jaren ging haar focus meer en meer naar teamontwikkeling.
Als teamcoach ontwikkelde ze diverse formules/kaders om met samen met teams te werken aan hun ontwikkeling. Ook ondersteunt ze leidinggevenden en trainers die hun rol als teamcoach efficiënter en met meer impact willen opnemen.

Programma

Inhoud 

  • Nieuwe uitdagingen voor teams en de teams van de toekomst
    • Wat kenmerkt de teams van de toekomst?
    • Wat verstaan we onder een team?
    • Waarom is teamwerk nodig?
  • Analyse kaders om naar teamontwikkeling te kijken
    • Vanuit welke brillen kan je kijken naar een team?
    • Model van 3 p’s
    • De 5 frustraties van teamwork (Lencioni)
    • Nieuwe modellen voor teamontwikkeling
  • Tools om een team effectief te maken
    • Tools om vertrouwen te bouwen en elkaar beter te leren kennen
    • Tools om gemeenschappelijke doelen te stellen
    • Tools om betrokkenheid en verantwoordelijk te stimuleren
    • Tools om ruimte te maken voor meningsverschillen en conflict
  • Tools toepassen op een case
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma
  • Waarom is professionele zelfkennis zo belangrijk in onze werkwereld?
  • Wat zijn de belangrijkste veranderingen die plaatsvinden in de wereld van werk en wel skills heb je nodig om daarin te gedijen?
  • Waarom het vermogen jezelf te reguleren één van de belangrijkst skills for today and tomorrow is?
  • Waarom professionele zelfkennis een centrale skill is binnen de skill van zelfregulatie?
  • Hoe je jezelf kunt analyseren aan de hand van het Japanse Ikigai model.
  • Hoe je het snijpunt vindt tussen waar je van houdt, waar je goed in bent, wat de wereld nodig heeft en waar je voor betaald kunt worden.
  • Hoe je het professionele kompas dat Ikigai is ook in de toekomst kunt gebruiken (en voor andere mensen)
Programma

Inhoud

  • Over overtuigen, beïnvloeden en manipuleren
    • Het verschil tussen macht uitoefenen en invloed: wat gebeurt er in ons brein en wat is het gevolg als we vanuit macht beïnvloeden? (the power paradox)
    • Beïnvloeden als proces: bewust vs. onbewust 
  • Stakeholdermanagement: strategisch overtuigen
    • Wie zijn mijn stakeholders?
    • Stakeholdermatrix: invloed vs. actie
    • Duurzaam overtuigen: To give or take 
  • Overtuigen met “impact” 
    • Wat maakt dat iemand impact heeft?
    • I= K x A: verschil tussen Kwaliteit en Acceptatie van een boodschap
    • Kracht van een boodschap: verbale vs. non-verbale communicatie
  • Beïnvloedingsmechanismen
    • De 6 shortcuts van Cialdini: wat zijn de 6 mechanismen die mijn acceptatie verhogen?
    • Hoe herken ik deze 6 mechanismen en kan ik die (duurzaam) in mijn voordeel gebruiken?
    • FACTS-model: wat verhoogt in ons brein de kans op beïnvloeding, samenwerking en connectie?
  • Argumentatie opbouwen via storytelling
    • Overtuigen: ratio vs. emotie
    • Storytelling: wat en hoe?
    • Waarom ons brein zo gevoelig is voor verhalen?
  • Gesprekstechnieken
    • Hoe kan ik mijn verhaal brengen op een impactvolle manier?
    • Hoe kan ik mijn verhaal aanpassen aan de ander?
    • Wat als de ontvanger niet akkoord lijkt te gaan?
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • E.I. als een key skill
    • Verschillende soorten intelligentie
    • Het belang van emotioneel bewustzijn op de werkvloer
    • De ontwikkelbaarheid van emotioneel bewustzijn: neuroplasticiteit 
    • 5 stappen tot E.I.
  • Emoties herkennen: stap 1
    • De neurowetenschap achter zelfbewustzijn: de amygdala hijack
    • Emoties herkennen bij anderen
  • Emoties reguleren: stap 2
    • Veerkracht als hefboom voor de ‘amydala hijack’
    • Wat als emoties ‘hoog’ zitten? Link reactie versus respons.
    • De 7 breinhygiënes van veerkracht
  • Omgaan met emoties bij anderen: stap 3
    • Empathie als kritische succesfactor
    • De neuropsychologie van empathie
  • Gesprekstechnieken
    • Gesprekstechnieken rond emotionele & sociale vaardigheden
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan
Programma

Inhoud

  • De neuropsychologie van leren
    • Hoe leert het (volwassen) brein?
    • Levenslang leren: de basisprincipes van neuroplasticiteit
    • Gedragsverandering = gedrag x mindset
  • De leermindset 
    • Wat is een mindset? Hoe beïnvloedt een mindset het leren?
    • Fixed vs growth mindset.
    • Growth mindset bevorderen als trainer: tips & tricks
  • De 7 breinprincipes van leren
    • Introductie over de 7 breinprincipes.
    • Concrete cases en voorbeelden.
    • Hoe pas ik deze breinprincipes toe op bestaande trainingen?
    • Oefening: de 7 breinprincipes in de praktijk.
  • Blended leren (wordt verder uitgediept in de opleiding ‘De blended trainer’)
    • Welke tools kan ik als trainer inzetten om leren voor, tijdens en na een opleiding te stimuleren?
    • Overzicht van mogelijkheden tot blended leren.
    • Oefening: blended leren in de praktijk.
  • Oefening aan de hand van cases
    • De cursisten bereiden een deel van een brain based training voor.
    • De cursisten delen deze training met de groep.
    • Grondige nabespreking (door deelnemers en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Verankeren van gedragsverandering 
    • Training als een tool, niet dé tool.
    • Welke rol speelt training binnen mijn organisatie?
  • Het proces van transfer – van leerplek naar werkplek
    • Wat is transfer?
    • Wat zegt de wetenschap over transfer?
    • Welke factoren bevorderen die transfer?
    • Waar dient L&D zich op te focussen?
  • Wanneer is training het juiste instrument?
    • Evalueren op verschillende niveaus: Kirkpatrick (korte opfrissing)
    • 8-veldenmodel van Kessels: een bril om anders te kijken naar leerinterventies
  • De rol van de leidinggevenden in transfer
    • De leidinggevende als cruciale stakeholder
    • Wat zegt de wetenschap over de rol van de leidinggevende?
    • Acties en oefeningen om de leidinggevende te betrekken (o.a. adhv eigen aangemaakt filmmateriaal)
    • Best practices & concreet actieplan
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Veerkracht als skill for the future
    • Wat is veerkracht nu eigenlijk?
    • De veranderende wereld: skills for the future
    • Veerkracht als ‘skill for the future’
  • Veerkracht & het brein
    • De neurowetenschap achter veerkracht
    • Waarom we soms met weerstand reageren op verandering.
  • Mijn stresssignalen in kaart
    • Waarschuwingssignalen vs. alarmsignalen: wanneer ingrijpen?
    • Effect van negatieve stress op mijn veerkracht: gedrag, gedachten en gevoelens
  • Factoren die mijn veerkracht bepalen
    • Effect van verscheidene triggers op mijn veerkracht: omgevingsfactoren, gedachtenpatronen & mindset
  • Mijn persoonlijke veerkracht verhogen
    • Breinhygiëne: 7 wegen naar een veerkrachtig brein
    • Oefening: ‘Wheel of resilience’
    • ‘Mis de bocht niet-techniek’: Mijn gedachtenpatronen
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Mijn rol als leidinggevende binnen veerkracht
    • Wat is veerkracht nu eigenlijk?
    • Veerkracht als ‘skill for the future’
    • Waarom we stress nodig hebben: taboe doorbreken
    • De grens: verschil tussen leidinggevende en therapeut
  • Stresspatronen herkennen in mijn team
    • Waarschuwingssignalen vs. alarmsignalen in mijn team: wanneer ingrijpen?
    • Verscheidene effecten van negatieve stress op het gedrag, gedachten en gevoelens van mijn team
    • Kadering teamoefening rond stresssignalen
  • Gesprekstechnieken: fundamentals
    • Wat kan ik doen als ik het gevoel heb dat een medewerker negatieve stress ervaart?
    • Hoe kan ik negatieve stress benoemen en bespreekbaar maken in mijn team?
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Gesprekstechnieken: advanced
    • Wat is mijn rol als leidinggevende wanneer een collega ‘uitvalt’?
    • Wat vertel ik aan het team?
    • Do’s & don’ts bij contact
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • De werkwereld in verandering
    • Hoe ziet de ‘future of work’ eruit? (digitalisering, globalisering, etc)
    • Overzicht 21th century skills
    • Welke impact heeft dit op mijn job?
  • Zelfregulatie
    • Wat betekent zelfregulatie?
    • Waarom is het belangrijk?
  • Ons vermogen tot verandering
    • Verandering & ons brein
    • Levenslang leren: neuroplasticiteit
    • Voorwaarden tot verandering: veiligheid & mindset
  • IKIGAI als professioneel kompas
    • De 4 cirkels van IKIGAI
    • Waarom is het belangrijk?
  • Vind jouw IKIGAI
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • De werkwereld in verandering
    • Hoe ziet de ‘future of work’ eruit? (digitalisering, globalisering, etc.)
    • Overzicht 21th century skills
    • Welke impact heeft dit op mijn job?
  • Levenslang leren als hefboom
    • Wat wordt er bedoeld met levenslang leren?
    • Waarom is het belangrijk?
  • Ons vermogen tot verandering
    • Levenslang leren als natuurlijke staat van ons brein
    • Verandering & ons brein
    • Levenslang leren: neuroplasticiteit
  • Kritische succesfactoren tot levenslang leren
    • Veiligheid als basisvoorwaarde tot levenslang leren
    • Mindset: over de learning mindset
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Blended leren
    • De principes van blended leren.
    • De top 3 ‘hurdles’.
    • Waarom blended leren? – borgen van gedragsverandering
    • Overzicht van mogelijkheden tot blended leren.
  • De ingrediënten van blended learning.
    • Hoe past blended leren in mijn organisatie?
    • Blended leren = stakeholders + proces + tools
  • De stakeholders van blended leren
    • Welke mensen zijn er nodig om van blended leren een succes te maken?
    • Blended leren: een gedeelde verantwoordelijkheid.
  • Het proces
    • Welke stappen kan ik volgen om blended leren tot een succes te maken?
    • Het 0% tot 100% scenario: van digitale leerprikkels tot e-learning.
  • De tools
    • Welke tools kan ik als trainer inzetten om leren voor, tijdens en na een opleiding te stimuleren?
    • Digitale contenttools: een overzicht van digitale leerinitiatieven voor en na de training. 
    • Hoe publieksinteractie inbouwen in je keynote of powerpoint (live polls, live questions, etc.)
  • De neuropsychologie van PowerPoint
    • Media: welke media kan ik gebruiken in mijn presentatie?
    • Hoe ontwerp ik brainproof-slides?
    • Wat met cijfers en grafieken?
    • Waar vind ik goed beeldmateriaal? (Google search voor gevorderden, de do’s en dont’s van copyright, online databanken).
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Nut en belang van storytelling
    • De kracht van goede verhalen
    • Het effect van verhalen 
    • Het effect van verhalen op het brein
    • De brede inzetbaarheid van storytelling
  • De kunst van storytelling
    • De vaste elementen van een beklijvend verhaal
    • De vaste opbouw van een goed verhaal
    • De presentatie van een beklijvend verhaal
  • Voorbeelden van perfecte verhalen
    • ‘Commencement speech’ Steve Jobs
    • ‘Presentatie iPhone’ door Steve Jobs
    • Speech president Bartlet in West Wing
    • Kerstreclame Eneka
    • Game Of Thrones
  • Toepassen principes storytelling 
    • Toepassing op werkcommunicatie
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Presenteren met impact
    • De boodschap x de vorm
    • Perspectief: what’s in it for them?
    • Hoe werkt aandacht in het brein? 
    • Wanneer blijft iets ‘plakken’?
  • De boodschap & de vorm
    • Hoe breng ik structuur in mijn verhaal?
    • Media: welke media kan ik gebruiken en wanneer zet ik deze in?
    • Brain based slides maken: een introductie 
    • Eerste hulp bij een ‘droge’ boodschap: werken met handvaten/hooks
  • Ik als ‘presentator’
    • Aandachtpunten in een presentatiestijl: lichaamstaal, stemtaal en woorden.
    • Belang van lichaamstaal
    • Connectie opbouwen met de toehoorders
    • Valkuilen en sterke punten
  • Je zenuwen de baas
    • De neuropsychologie van ‘angstzweet’
    • Je zenuwen de baas voor en tijdens een presentatie
    • De trukendoos: waar kan ik op terugvallen wanneer het moeilijk wordt? 
    • Wat bij moeilijke vragen of weerstand: Weerstand ombuigen: de LEO-techniek
  • Oefening presentatietechnieken
    • Grondige nabespreking (door deelnemers en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Verankeren van gedragsverandering 
    • Training als een tool, niet dé tool.
    • Welke rol speelt training binnen mijn organisatie?
  • Het proces van transfer – van leerplek naar werkplek
    • Wat is transfer?
    • Wat zegt de wetenschap over transfer?
    • Welke factoren bevorderen die transfer?
    • Waar dient L&D zich op te focussen?
  • Wanneer is training het juiste instrument?
    • Evalueren op verschillende niveaus: Kirkpatrick (korte opfrissing)
    • 8-veldenmodel van Kessels: een bril om anders te kijken naar leerinterventies
  • De rol van de leidinggevenden in transfer
    • De leidinggevende als cruciale stakeholder
    • Wat zegt de wetenschap over de rol van de leidinggevende?
    • Acties en oefeningen om de leidinggevende te betrekken (o.a. adhv eigen aangemaakt filmmateriaal)
    • Best practices & concreet actieplan
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Ons geconcentreerde brein
    • De neuropsychologie van concentratie
    • Wat is concentratie? En wat betekent ‘flow’?
    • Is concentratie ‘ontwikkelbaar’?: neuroplasticiteit
  • Limitaties en voorwaarden
    • Wat zijn de limieten aan onze concentratie?: ons energiebesparende brein
  • Triggers en stoorzenders
    • Ons afgeleide brei
    • De hardnekkigste triggers: extern vs intern
  • Breinhygiëne
    • Voorwaarden voor concentratie – 7 breinhygiëne factoren: sleeping-time, time-in, down-time, focus-time, connecting-time, eating-time, exercise-time
    • Tools: selectie van brainproof apps & literatuur die hierbij kunnen helpen.
  • Concentratie behouden
    • Wat bij afleiding? Reactie versus respons
    • Selectie van brainproof ‘tools’ die concentratie bevorderen in een open space: apps, noice blockers, …
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan 
Programma

Inhoud

  • Feedback als ‘skill’ for today and tomorrow
    • Belang van feedback
    • Dubbele invalshoek: rationeel vs emotioneel
    • Geven & ontvangen
  • Verschillende vormen van feedback
    • Waarom feedback een aanval is op ons ‘emotionele brein’
    • Feedback ontvangen: verschil tussen waarheids-, relatie- of identiteitstrigger.
    • Techniek: ‘Mis de bocht niet’
  • Do’s & don’ts: Gesprekstechnieken: setting the scene
    • Valkuilen in het geven en ontvangen van feedback (eigen gemaakte filmfragmenten)
    • Feedback geven: duw ik of trek ik (push versus pull)?
    • Gesprekstechnieken  in concrete cases – simulaties met acteur
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Inoefenen van eigen cases: simulaties met professioneel acteur 
  • Gesprekstechnieken: advanced
    • Setting the scene: oefening ‘race for the case’
    • Wat als de ontvanger niet akkoord lijkt te gaan?
    • Wat als je al meerdere keren dezelfde feedback hebt gegeven zonder effect?
    • Wat bij (heel) delicate gesprekken?
    • Grondige nabespreking (door deelnemers, acteur en trainer) met toepassing van de aangebrachte theoretische inzichten.
  • Van leerplek naar werkplek
    • Hoe de concrete inzichten en vaardigheden vertalen naar de realiteit?
    • Valkuilen in gedragsverandering: relapse prevention
    • Wat neem ik mee uit deze opleiding? – Persoonlijk Actieplan
Programma
  • Waarom een ’skill for the future’?
  • De neurowetenschap achter beïnvloeden: influence & our brain.
  • To give or take: beïnvloedingsstrategieën.
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn boodschap echt ‘impact’ heeft?
  • Duurzaam beïnvloeden: hands-on gesprekstechnieken.
  • Best practices van leerinstrumenten bij verschillende organisaties.
Programma
  • Waarom focus een essentiële skill of the future is.
  • Wat zijn focus en afleiding in ons brein?
  • Kun je focus leren?
  • Wat zijn triggers die je aandacht kunnen kapen?
  • Technieken en tips om focus te leren.
Programma
  • Wat verandert er in mijn lichaam bij stress?
  • Hoe kan ik stresssignalen tijdig herkennen en juist interpreteren?
  • En vooral: hoe kan ik mijzelf bijsturen om energiek, actief en gezond te blijven?
  • Wat is mijn verantwoordelijkheid als medewerker op het gebied van veerkracht? Waar begint en eindigt de rol van een leidinggevende?
  • Welke taak berust bij HR? Welke technieken bestaan er om stress bij medewerkers preventief te herkennen en hoe maak ik dat bespreekbaar?
  • Hoe draag ik zorg voor mijn team?
  • Wat kan ik doen om de terugkeer van een medewerker naar de werkvloer na een burn-out zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Programma
  • Zelfleiderschap gedemystifieerd
  •  

    De 8 hygiënefactoren voor zelfleiderschap

  • The wheel of resilience: hoe kunnen we deze factoren makkelijk integreren in onze routines.
Programma

Onze “Why”: De zin en onzin van leertrajecten rond stress en burn-out
Onze “How”: Brain based methodologie rond stress en burn-out
Onze “What”: welke topics kunnen worden aangekaart in zo een leertraject? :

  • Impact van stress op het brein
  • Wat verandert er in ons lichaam tijdens stress?
  • Hoe kan ik deze signalen op tijd herkennen?
  • Welk effect heeft dit op onze hersenfuncties en bijgevolg onze prestaties?
  • En vooral, kunnen we dit beïnvloeden?
  • Wat is mijn verantwoordelijkheid als medewerker in dit verhaal?
  • Waar begint en eindigt mijn rol als leidinggevende of HR?
  • Welke technieken bestaan er om stress bij uw medewerkers preventief te herkennen en hoe maak ik dit bespreekbaar?
  • Hoe draag ik zorg voor mijn team?
  • Wat kan ik doen om de terugkeer naar de werkvloer na een burn-out zo soepel mogelijk te laten verlopen?
  • Hoe betrek ik syndicale partners mee in dit verhaal?
Programma
  • Over sabeltandtijgers en verandering: wat doet verandering met ons brein.
  • Wat zijn verandercapaciteiten en kan je deze trainen?
  • De voorwaarden: 7 belangrijke voorwaarden om succesvol te veranderen.
  • De toolbox: Welke technieken kunnen we zelf gebruiken om verandering brain-proof te maken?
Programma
  • Wat is ‘transfer for learning’?
  • Welke factoren beïnvloeden deze transfer?
  • Low hanging fruit: waar kan je je als L&D best op richten?
  • Wat is de rol van de leidinggevende bij transfer?
  • Hoe zorg je ervoor dat leidinggevenden deze rol actief opnemen?
  • Best practices
Programma
  • Digitaal leren: to blend or not to blend?
  • Hoe vorm ik bestaande opleidingen om naar een digitale omgeving?
  • Hoe verhoog ik de efficiëntie en impact van leer- en verandertrajecten via digitale opleidingsmodules?
  • Welke mogelijkheden bestaan er op het digitale leerspectrum?
  • Welke competenties kan ik verwachten van digitale experts?
  • Met welke didactische leerprincipes houd ik rekening?
Programma
  • The bullshit -> Let’s cut the bullshit! Er wordt heel wat geschreven over breinleren, soms met duidelijke wetenschappelijke funcering en soms ook helemaal niet. Hoe kan kan ik als L&D professional het onderscheid maken tussen quatsch en feiten als het aankomt op breinleren.
  • The content -> De 7 wat? De 7 breinprincipes! Deze principes kunnen als leidraad dienen in het opzetten, uitrollen en evalueren van uw leer- en verandertrajecten. We geven behapbare theoretische achtergrond, concrete voorbeelden én hands-on tips om dit meteen te implementeren.
  • The tools -> brainproof content alleen is niet voldoende om gedragsverandering te bereiken. De manier waarop deze verdeeld wordt is minstens even belangrijk. Is face-to-face brainproof? Moet alles blended zijn? En wat met microlearning?
  • The moment suprème -> Tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken! Wat betekenen deze breinprincipes nu voor jouw leer- en verandertrajecten?
Programma

We starten de workshop met een kijkje te nemen in ons brein wanneer we een PowerPoint krijgen voorgeschoteld. Hoe wordt deze informatie verwerkt en vooral waarom gaat er zoveel verloren?

Na het tonen van enkele ‘best practices’ en mogelijke ‘tools’ om mee te werken ga je zelf aan de slag met jouw PowerPoint. Wij zetten je op weg en geven real-time instucties en tips.