Critical skill nr. 1: Duurzaam beïnvloeden  

Critical skill nr. 1: Duurzaam beïnvloeden  

Critical skill nr. 1: Duurzaam beïnvloeden

Waarom we moeten leren om te ‘overtuigen zonder gezag’?

Bijna elk menselijk contact is een poging om een ander te beïnvloeden, hoe subtiel ook. Beïnvloeden gebeurt in vriendschap, liefde, politiek, bedrijfsleven en werk, en het is van alle tijden. Toch is het vandaag belangrijker dan ooit tevoren: terwijl leidinggevenden of experts vroeger gewoon hun autoriteit konden laten gelden om anderen achter zich te krijgen, is het vandaag gedaan met de kritiekloze volgzaamheid.

“De oude hiërarchie tussen baas en ondergeschikte, tussen expert en leek is niet meer. De werkwereld wordt zienderogen vlakker.”

Wil je vandaag professioneel nog iets gedaan krijgen van iemand – hoog of laag – dan zal je moeten beïnvloeden.

Beïnvloeden kan op vele manieren. Zo kan je mensen tot een gewenst gedrag bewegen door ze te overdonderen met emotionele druk en argumenten. Maar dan blijft het waarschijnlijk bij die ene geslaagde overtuiging. De overtuigde persoon blijft achter met een bittere nasmaak en zal zich afsluiten voor jouw toekomstige beïnvloedingspogingen. De kunst ligt niet in de overwinning van het overreden, maar in het duurzaam beïnvloeden.

“Beïnvloeden is een relatie. En het vergt een strategisch doordachte en emotioneel intelligente aanpak.”

Wil je mensen duurzaam beïnvloeden dan moet je je eerst en vooral houden aan de regels van fatsoen en moraal. Je moet het strategisch inzicht verwerven om de juiste mensen te kiezen voor je beïnvloedingspogingen. Je moet je eigen beïnvloedingsstijl kennen (zelfkennis) en de stijl, persoonlijkheid, waarden, wensen en ambities van de ander. Je moet de technieken beheersen om een duurzame en wederzijds vruchtbare relatie op te bouwen die uitmondt in vertrouwen. Pas dan is er de ruimte voor een beïnvloedingspoging waarbij je niet probeert de ander te overtroeven (convince) maar te verleiden tot jouw standpunt (persuade).

Duurzame beïnvloeding is een kunst en een kunde. Maar het is vooral een onmisbare skill of the future.

 

Meer weten hoe je deze vaardigheid kan ontwikkelen?
Stuur ons een mailtje op info@thetippingpoint.be of schrijf je in voor volgende events:

Geen evenementen gevonden!