Critical skill nr.3: De toekomst is emotioneel intelligent

Critical skill nr.3: De toekomst is emotioneel intelligent

Critical skill nr.3:
De toekomst is emotioneel intelligent

EQ als skill of the future

 

“35% van de professionele vaardigheden die wij vandaag nodig hebben, mogen over vijf jaar bij het groot vuil,”

zo schrijft het World Economic Forum. Tegelijk zijn andere professionele skills aan een onstuitbare opmars bezig, vooral de skills die nodig zijn om de technologische en economische revolutie de baas te kunnen. En één van de skills die op die manier aan belang blijft winnen is… emotionele intelligentie.

Emotionele intelligentie is het vermogen om je eigen emoties te herkennen en te reguleren gecombineerd met de vaardigheid om je in de gevoelens van anderen te verplaatsen en daar rekening mee te houden. EQ is dus de optelsom van intrapersoonlijke en interpersoonlijke intelligentie. Wie emotioneel intelligent is, kan dat in een werkcontext gebruiken om soepeler om te gaan met voortdurende verandering (en de gevoelens die dat oproept), om vlotter feedback te geven en te ontvangen, om anderen vuriger te inspireren en om beter samen toe te werken naar een gemeenschappelijk doel. Die dingen waren altijd al belangrijk in het werkleven, maar vandaag nog veel meer dan vroeger.

Nu mechanische banen overgenomen worden door machines en algoritmes en de oude hiërarchische verhoudingen langzaam wegsmelten, wordt mensenwerk in toenemende mate een zaak van creatief samenwerken in vlakke teams. In zo’n werkomgeving is het bezit van emotionele intelligentie onmisbaar.

“Wie zijn eigen emoties niet kent en beheerst en die van anderen niet kan herkennen en zich eraan kan aanpassen, maakt in de nieuwe werkwereld weinig kans.”

Natuurlijk is niet iedereen zomaar vanzelf emotioneel intelligent. Onze eerste emotionele reacties op voortdurende (technologische) verandering of een nieuw werksysteem zonder hiërarchie, kan wel eens angstig en negatief zijn. Maar daarom niet getreurd: wij zijn er niet toe veroordeeld samen te vallen met onze spontane neuropsychologische reacties, en kunnen emotionele intelligentie perfect trainen. Daarom wordt emotionele intelligentie een skill of the future genoemd. Een vaardigheid die je kan leren.

Als leidinggevenden en medewerkers geoefend zijn in de knepen van de intrapersoonlijke en interpersoonlijke intelligentie, wordt binnen een organisatie alles makkelijker. Bedrijven en overheden die emotioneel intelligent zijn, werken niet alleen beter samen, maar kunnen ook makkelijker het hoofd bieden aan tegenslagen en verandering.

Als er één skill de toekomst nog lange tijd zal overleven, is het wel emotionele intelligentie.

Geen evenementen gevonden!